Voor het eerst rijdt een elektrische vrachtwagen bij Kotra Logistics. Dagelijks rijdt de Volvo FM Electric op en neer naar Brussel. Het bereik van de elektrische truck is hiervoor precies voldoende, berekende Kotra.

Een retourtje Yerseke – Brussel is ongeveer 275 kilometer. In het begin maakte chauffeur Dylan van de Velde van Kotra zich wel zorgen. “Het is de eerste keer dat ik met een elektrische truck werk, dus ik vroeg me van tevoren echt af: red ik dat wel qua actieradius? In de praktijk valt het me reuze mee en bevalt de truck buitengewoon goed. In principe heeft de truck genoeg bereik voor een complete werkdag.”

“Soms haal ik op de terugweg een retourlading op en wordt de route iets langer. Dan laad ik onderweg een half uurtje bij tijdens mijn verplichte rust en dat levert zo’n 30 procent – ofwel 100 kilometer – extra actieradius op. Terug in Yerseke gaat de truck weer aan de lader.” De elektrische Volvo bevalt Van de Velde erg goed. Met name de stilte en het rijcomfort ten opzichte van een diesel waardeert hij.

Ondersteuning

Kotra koos bewust voor Volvo. “Op het moment van keuze was Volvo technisch het verst met elektrische trucks”, zegt Adrie Wagenaar, wagenparkbeheerder bij Kotra. “We werken al langer samen met dealer Bluekens Truck & Bus, omdat we meerdere Volvo-trucks in onze vloot hebben. De service is altijd goed, dus het was voor ons logisch om ook bij de stap naar elektrisch vervoer met Bluekens samen te werken. Ze hebben ons geholpen bij elke stap, van de routeberekening tot het onderhoudscontract. Zij hebben berekend of we de route Yerseke-Brussel elektrisch kunnen rijden. Ook hebben ze ons goed geïnformeerd over wat er allemaal komt kijken bij elektrisch rijden. Ze hebben daar echt veel tijd in gestoken en dat gaf ons het vertrouwen om deze stap te zetten.”

De elektrische bakwagen is uitgerust met vijf accupakketten en een multitemp-opbouw met aparte koel- en vriescompartimenten. Bij de configuratie van de truck moest ook rekening worden gehouden met het stroomverbruik van de koeling, de laadklep en de elektrische pompwagen. “In de praktijk gaat het prima, zelfs op de zeer warme dagen die we in juli hebben gehad”, zegt Van Nieuwenhoven, directielid bij Kotra. “Extra voordeel: de laadbak is 8,20 meter lang, een meter langer dan bij de vorige truck, waardoor er twee extra pallets mee kunnen.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 oktober 2025
Trailermarkt Oost-Europa onder druk
21 oktober 2025
Vriesoord Trucks – Alleen het beste is goed genoeg
20 oktober 2025
Fabriek Scania in China is historische mijlpaal
20 oktober 2025
Transportplatform Travis overgenomen door Knorr-Bremse
17 oktober 2025
Europees Parlement stemt voor verlenging voordeel Maut zero-emissie trucks
15 oktober 2025
Best Trucks levert vijf DAF XG 480 FTG 6×2-trekkers aan HebraGTO
Meest bekeken berichten
Recente reacties