Transportbedrijf Girteka neemt digitalisering een stap verder. De chauffeurs van het bedrijf kunnen voortaan voor hun brandstof betalen met de mobiele telefoon. Hiermee behoren tankpassen voor Girteka tot het verleden.
Het nieuwe betaalsysteem is gebaseerd op een oplossing van Fleethand. Een chauffeur die arriveert bij een tankstation, kan via de Fleethand app het pompnummer doorgeven. Hiervoor moet de chauffeur van Girteka wel eerst via de routeplanner hebben doorgegeven dat hij op die locatie willen tanken. Niet elk tankstation is hiervoor geschikt, dus de mogelijkheden voor de chauffeur zijn enigszins beperkt.
Na het doorgeven van de gegevens kan de chauffeur gaan tanken. Hierbij zijn geen bevestigingen of codes meer nodig. De oplossing voor tanken wordt uitgerold naar alle 6.000 vrachtauto’s van Girteka. Op deze manier digitaliseert het bedrijf het leven van zijn chauffeurs steeds verder. Girteka maakt al gebruik van SAP-oplossingen en AI en heeft zijn werkstromen verregaand geautomatiseerd.
Volgens Girteka helpt de nieuwe betaalwijze chauffeurs bij het uitvoeren van hun werk. Tankpassen zouden niet veilig zijn en tijd kosten. De werkelijke reden van de stap door Girteka heeft waarschijnlijk te maken met misbruik. Hoe dan ook is het een interessante stap in het verder digitaliseren van het transport.