Op dinsdag 1 oktober is de extra ronde van de subsidieregeling voor de aanschaf van Zero-Emissie Trucks (AanZET) voor het jaar 2024 geopend. Van het beschikbare budget van 22,2 miljoen werd binnen één dag 21,4 miljoen euro aangevraagd.
Dit meldt RAI Vereniging, dat hieruit opmaakt dat financiële steun voor veel ondernemers essentieel is om de overstap naar zero-emissie voertuigen mogelijk te maken. Met het huidige budget van 22,2 miljoen euro kunnen ongeveer 300 zero-emissietrucks worden aangeschaft, rekent RAI Vereniging voor. Het ministerie heeft bovendien toegezegd de regeling op 28 januari 2025 opnieuw open te stellen, om aan de groeiende vraag te blijven voldoen.
Frits van Bruggen, algemeen voorzitter van RAI Vereniging, benadrukt het belang van financiële regelingen zoals de AanZET-subsidie. “De transportsector staat voor een grote uitdaging. Vrachtwagenfabrikanten nemen hun verantwoordelijkheid en brengen steeds meer schone, elektrische vrachtwagens op de markt. En ondernemers willen die stap naar verduurzaming graag zetten. Maar de realiteit is dat een elektrische truck drie keer zo duur is als een dieseltruck. Zonder de AanZET-regeling is zo’n investering voor veel bedrijven onhaalbaar. Daarom is deze financiële steun onmisbaar.”
Randvoorwaarden
Wel stelt RAI Vereniging dat voor een succesvolle transitie naar zero-emissietransport meer nodig is dan alleen subsidies voor trucks. Regelingen zoals de subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) en de subsidieregeling voor publieke laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA) zijn een positieve ontwikkeling. Ze bieden bedrijven financiële steun bij het te investeren in de broodnodige laadinfrastructuur. Van Bruggen stelt dat de huidige infrastructuur nog te wensen overlaat: “Het aantal snellaadstations is simpelweg onvoldoende, en de capaciteit bij energie- en netwerkbeheerders moet dringend worden uitgebreid. Het kan niet zo zijn dat een ondernemer investeert in een elektrische truck, maar vervolgens geen mogelijkheid heeft om deze op te laden.”
Investeringen
Verdere investeringen in zowel zero-emissie voertuigen als laadinfrastructuur zijn volgens RAI Vereniging cruciaal om de klimaatdoelen te halen en de transportsector te verduurzamen. Een technologieneutraal beleid is hierbij noodzakelijk, waarbij verschillende duurzame aandrijflijnen zoals elektrisch, waterstof en hernieuwbare brandstoffen worden ondersteund.