Het Duitse Fraunhofer-Institut für Verkehrs- und Infrastruktursysteme (IVI) heeft een innovatieve laadoplossing ontwikkeld voor het snelladen van vrachtwagens. Het ondergrondse laadsysteem werkt zonder tussenkomst van de chauffeur.
Volgens Fraunhofer IVI is de nieuwe laadoplossing uitermate geschikt voor bedrijven met grote vloten. Het systeem kan op bestaande terreinen of parkeerplaatsen worden ingebouwd. Het laadsysteem bevindt zich onder de grond en komt omhoog als een elektrische vrachtwagen erboven parkeert. De lader maakt dan contact met een module, die onder de vrachtwagen is gebouwd. Het systeem is dus niet geschikt voor elke vrachtwagen.
Anders dan bijvoorbeeld inductieladen is het innovatieve laadsysteem van Fraunhofer IVI geschikt voor megawatt charging. Laadsnelheden tot 4,5 MW zouden mogelijk moeten zijn. Dit betekent dat elektrische vrachtwagens heel snel opgeladen kunnen worden. Het systeem is echter geschikt voor meerdere laadsnelheden. Bovendien kan het volledig geautomatiseerd worden, wat de veiligheid bevordert.
Fraunhofer IVI stelt dat het inpluggen van kabels dankzij het nieuwe laadsysteem tot het verleden kan behoren. Het systeem wordt op dit moment getest door de stadsreiniging van de gemeente Dresden.