In Delfgauw heeft ZF Aftermarket zijn nieuwe Service Center, dat het samen deelt met ZF CVS. Naast kantoren bevat het gerenoveerde pand ook een trainingscentrum, waar technische trainingen gegeven gaan worden.
Alweer drie jaar geleden nam ZF Wabco over. Verschillende divisies werden later samengevoegd in Commerial Vehicle Solutions (CVS). In het pand in Delfgauw zitten nu ZF Aftermarket en ZF CVS onder één dak. Vanuit het nieuwe servicecenter worden vervangingsonderdelen en complete producten verkocht, maar ook onderhouden en gerepareerd.
“De opening van het Service Center maakt de integratie van CVS binnen de ZF Groep extra zichtbaar”, zegt Robin Bode, general manager bij ZF CVS in Nederland. “Onze doorgedreven samenwerking zorgt voor een nog betere dienstverlening naar ons gedeelde klantenbestand, dat nu kan rekenen op een meer uitgebreid aanbod en optimale ondersteuning.
Transformatie
Het nieuwe Service Center biedt meer ruimte voor productopleidingen en oplossingen op het gebied van e-mobility en autonoom rijden. Deze onderwerpen worden steeds belangrijker en ZF wil in deze gebieden een belangrijke rol spelen. “We willen een leider zijn op het vlak van lifecycle solutions”, aldus Wim Deckx, Managing Director van ZF Aftermarket Benelux. “De transformatie zal een grote impact hebben op het distributie netwerk, werkplaats concepten en het fleet management.”
Het geven van trainingen is hierbij essentieel. In de ons omringende landen was dit al mogelijk, maar in Nederland kon dit nog niet. Het nieuwe trainingscentrum beschikt over een ruim klaslokaal, waar tot zestien personen theorieles kunnen volgen. Beneden is een compleet uitgeruste praktijkruimte.
Pincode
Gezien de toename van veiligheidskritische systemen wordt opleiden steeds belangrijker. De trainingen zijn vooral gericht op technisch personeel. Als de kandidaat de training heeft gevolgd en de toets succesvol heeft afgerond, krijgt hij niet alleen een certificaat maar ook een pincode. Deze heeft hij nodig om via diagnosesoftware iets te kunnen inzien of wijzigen aan het voertuig. Op deze manier garandeert ZF dat alleen daarvoor opgeleid personeel kritische aanpassingen doet. Bovendien zijn wijzigingen op deze manier altijd te traceren naar degene die hem heeft gedaan.
ZF ziet grote veranderingen op de arbeidsmarkt. Niet alleen zijn nieuwe medewerkers moeilijker te vinden, maar ze hebben ook minder kennis. Om de veiligheid te kunnen waarborgen, maar ook om het verloop in personeel bij hun klanten te verminderen, acht ZF het geven van goede opleidingen als essentieel en noodzakelijk. Met het nieuwe trainingscentrum in Delfgauw is dit nu geen belemmering meer.