De media staan momenteel bol van de berichten over weer wat dalende inflatiecijfers. De acute schaarste in de distributieketen ten tijde van corona en de oorlog in Oekraïne lijkt al weer ver weg. Dat wil niet zeggen dat de prijzen terug zijn op dat niveau. We blikken terug en vooruit met Rogier Laan, behalve Vice President Global Sales & Marketing bij TIP Group ook voorzitter van branchevereniging TRTA

Met een vloot van 125.000 eenheden (trekkers en getrokken materieel) wereldwijd heeft TIP de prijzen en de beschikbaarheid van nieuwe voertuigen van dichtbij zien ontwikkelen. “Opvallend daarbij is het verschil tussen de truckfabrikanten en de trailerfabrikanten”, constateert Laan. “De truckmerken waren transparant in zowel de prijsstelling als de verwachte levertijden. Trailerfabrikanten daarentegen bleven in diezelfde periode het antwoord schuldig op zowel de prijs als het levermoment van de bestelde units. Dan heb je dus geen idee waarvoor je tekent en dat doen we dus ook niet.”

In gesprekken met klanten adviseerde TIP in die tijd om dezelfde strategie te volgen. “Rijd indien mogelijk door en investeer in het onderhoud of kies voor refurbishing: het compleet verjongen van het voertuig zodat deze weer jaren meekan.” Laan haalt specifieke voorbeelden aan waarbij trailerprijzen vijftig procent waren verhoogd: “In een sector waarin de rendementen tussen de nul en twee procent liggen! Doorberekenen behoort niet tot de mogelijkheden wanneer onze klant in het kader van bestaande afspraken moet opschalen om aan de transportvraag te kunnen voldoen.”

Kantelpunt

Het kantelpunt is echter bereikt. Zowel aan de kant van de trailerfabrikanten als bij de truckmerken neemt de beschikbaarheid weer toe en stabiliseren prijzen. “Op productieslots intekenen is iets wat we nooit hebben gedaan, ook niet in de afgelopen periode. Dat past niet bij ons. Wij bestellen omdat we er concreet het werk al voor hebben of er signalen zijn dat het werk er dan is.”

De bezettingsgraad van de TIP-vloot heeft de afgelopen jaren rond de 94 procent bewogen. “Dat is eigenlijk ongezond hoog. Het klinkt positief dat de vloot dus altijd onderweg is en geld verdient, toch? Tegelijkertijd heb je dus ook nauwelijks tijd voor controles, onderhoud of vervanging. Inmiddels ligt de bezettingsgraad op negentig procent.”


‘Dieselvrachtwagens hebben momenteel een langere levertijd dan elektrische’


Dat rechtvaardigt de vraag of het moment daar is om de vloot licht af te schalen en zo de bezettingsgraad wat te verhogen. “Onze core business is het verhuren van de vloot en dat businessmodel sluit aan bij alle economische tijden. In onzekere tijden willen klanten het risico van een eigen vloot beperken. Als het goed gaat bieden wij de benodigde extra capaciteit. Er valt echter ook rendement te behalen buiten de verhuur door inkoop en verkoop strak te organiseren. Een verkocht exemplaar kunnen we echter niet meer verhuren, dus dat spanningsveld tussen verhuurinkomsten en restwaardemanagement is altijd weer aan de orde.”

Energietransitie

Over restwaardes gesproken: de energietransitie zorgt voor extra complicaties. De waarde van dieselvoertuigen hangt nauw samen met het overheidsbeleid en de snelheid van de transitie. “Ik verbaas me dat het niet sneller gaat met de energietransitie”, zegt Laan die zelf al jaren elektrisch rijdt en niet meer anders wil. “Kijkend naar de truckmerken dan zien we dat op dieselvoertuigen acht maanden levertijd zit, maar de elektrische versies snel leverbaar zijn. Toch worden die niet massaal omarmd. De vooroordelen rondom de nadelen ten opzichte van diesel zijn lang niet altijd terecht.”

55 JAAR
Opgericht in 1968 is de TIP Group in 55 jaar uitgegroeid van de eerste trailerverhuurder in Nederland tot one-stop-shop dienstverlener voor trucks en trailers, die klanten bedient vanuit een uitgebreid netwerk van meer dan 130 locaties in 18 landen in Europa en Canada.
Bij het bereiken van deze mijlpaal gaat de dank van Bob Fast, president en ceo van TIP Group, in eerste instantie uit naar zijn medewerkers: “Ik ben vooral enorm trots op onze toegewijde medewerkers, die elke dag op alle afdelingen het beste bieden voor onze klanten. Mensen vormen het hart van ons bedrijf en we zouden deze mijlpaal niet hebben kunnen vieren zonder al hun harde werk.”

Dat er nog altijd diesel-aangedreven koel­units verkocht worden bestempelt Laan als ronduit onbegrijpelijk. “Wij hebben ruim 125 elektrische configuraties bij klanten rijden, met een mix van alleen met batterij en energieterugwinas. Solar zijn wij momenteel aan het testen en de eerste resultaten zijn uitermate positief. Zo’n elektrische configuratie is bovendien een stille oplossing. Nu er zo naar emissies van schadelijke stoffen en geluid gekeken wordt, is dat een toekomstbestendige oplossing. Waarom zou je er niet voor kiezen?”

Personeel

Ten slotte een blik op de werkplaatsen. Wereldwijd heeft de groep zo’n drieduizend medewerkers waarvan 1800 monteurs in dienst. Het personeelsbestand vergrijst echter sterk en daar is de onderneming zeker niet uniek in. “Ook wij kampen met de babyboomers die met pensioen gaan en waar we maar moeilijk opvolging voor vinden. De komende drie jaar gaat een derde van die groep met pensioen. We doen er momenteel alles aan om nieuw personeel te vinden.”

Foto boven: De bezettingsgraad van de TIP-vloot heeft de afgelopen jaren rond de 94 procent be­wogen. “Dat is eigenlijk ongezond hoog”, aldus Rogier Laan. “Inmiddels ligt het op een gezonder niveau.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties