Wie de nieuwe werkplaats van Vriesoord Trucks in Den Bosch bezoekt valt van de ene in de andere verbazing. Maak echter niet de fout om te denken dat het doel achter dit fraaie project is om te imponeren. Het bedrijf doet het vooral voor het personeel door op deze manier een fijne en efficiënte werkomgeving te kunnen bieden.

Menig werkplaats bezocht ik de afgelopen tien jaar voor Aftersales Truck, maar wat Vriesoord Trucks opende in Den Bosch valt toch wel heel duidelijk in de buitencategorie. Oog voor detail is misschien wel de kortste omschrijving, maar weinig volledig. Vooral als je bedenkt wat de core business is voor dit bedrijf. De hoofdtaak voor de nieuwe werkplaats is het verkoopklaar maken van de ingekochte voorraad en het onderhouden van de verhuurvloot. Werk voor derden is er niet bij. Dat gezegd hebbend: de werkplaatsmix is uitermate gevarieerd. Van trekkers en opleggers tot kranen en koelmotoren, het komt allemaal voorbij.



Apk-straat
De apk-straat is afgesloten van de rest van de werkplaats. Duidelijk zichtbaar is de Maha liftbank met 250 mm lifthoogte en spelingsdetector: “We willen hier het aantrekken met kettingen tot een minimum beperken. Dat kost teveel tijd. Bij een drie-asser kan het zo twintig minuten schelen.” Ook hier een dubbelwandige prefab-put van Balzer met een ingebouwd, overrijdbaar rolluik (tot 13 ton aslast). De digitale koplamptester en deeltjesteller zijn eveneens van Maha.
Selcuk Sarlayan is vanaf het begin nauw betrokken geweest bij het project. “Toen de eerste gedachten over vernieuwing van de werkplaats begonnen te spelen, stelde de vader van directeur Stephan van den Oord een vraag die bepalend zou worden voor het verdere verloop: Is het geen kapitaalvernietiging om de oude werkplaats te verbouwen? In zijn ogen was nieuwbouw een slimmer alternatief en vandaar uit zijn we op zoek gegaan naar de optimale uitkomst.” Het resultaat was dat in maart 2023 de ‘eerste paal’ werd gevierd.



De noodzaak wordt snel duidelijk. Sarlayan vertelt: “Een brug en een 7 meter korte put, plus wat hefkolommen. Daar moest het allemaal mee gebeuren. Maar intussen groeide het bedrijf en kwamen we capaciteit te kort. Er moest wat gebeuren.” Het resultaat is onvergelijkbaar met de oude situatie. Werkten er in de oude werkplaats drie man, in de nieuwe is dat aantal verdrievoudigd. “De nieuwe werkplaats nodigt uit, dat merkten we direct. Mensen willen hier nu graag werken en dat is precies wat we willen bereiken.”
Vrijwel het gehele project is ingericht door de zusterbedrijven MahaExplora (equipment) en Brekupa (installatietechniek/olieopslag). Gevraagd naar de keuze motiveert Sarlayan die met meerdere redenen. “Ik ken het team en heb er goede ervaringen mee, wat ik belangrijk vind. Bovendien sluit het leveringsgamma aan bij wat we zoeken. De prefab-putten met overrijdbare afdekking zijn daarvan een goed bijvoorbeeld.”
Prettige werkplek
Leon van Mourik (Rayonmanager MahaExplora) zat vroeg aan tafel om de klant te begeleiden in het keuzeproces. “Wat hier opvalt is dat er niets aan de aandacht ontsnapt en dat de technici echt centraal zijn gezet. Zij moeten een plezierige, stressvrije werkomgeving krijgen, want dan werken ze optimaal en is het resultaat voor de klant ook het beste.”

Als onderdelenmagazijn fungeert deze Hänel Lean Lift. Monteurs loggen er in en krijgen de onderdelen per werkplaatsopdracht uitgeleverd. Per item is dus bekend voor welk voertuig de kosten moeten worden doorberekend, het is direct geadministreerd. Ook het verbruikte klein materiaal, iets wat te vaak buiten de werkorder blijft. Voorraden worden zo ook bijhouden en aangevuld indien nodig.
Een klein voorbeeld: de wasbakken zijn overal voorzien van Dyson kranen die tevens de handen drogen. In de toiletten zijn die wasbakken van marmer… Boven de entree is de kantine, met balkon en grote, halfronde ramen. Nu kun je natuurlijk door rechte glazen panelen onder verstek te plaatsen ook een boogvorm maken, maar dat past niet in de visie van de architect of de opdrachtgever: gebogen glas dus. Maar dan wel weer met de beste isolatiewaarde. Er is gekozen voor vloerverwarming en dat zien we vaker, maar de vloerverwarming ligt ook buiten de poorten zodat de inritten ijsvrij blijven. “Ik kreeg nog een goede tip daarover, kies voor vliegveldkwaliteit dan weet je dat het goed is.”

Stempels
Er is gekozen voor stempels van BlitzRotary. De verplichte daal-/valbeveiliging wordt opgelost via het ISA Duplex systeem waardoor er geen extra separate hydraulische cilinders of andere voorzieningen nodig zijn. Tevens zorgt deze constructie voor een hoge stabiliteit op de hefhoogte van maximaal 2020 mm. In de technische ruimte komt het oog voor detail terug. Geluidwerende panelen met prominente bedrijfsnaam schuiven weg om toegang te bieden tot de techniek mocht dat nodig zijn voor service of onderhoud.


In de werkplaats wordt hard gewerkt, maar er heerst een relatieve stilte. Tijdens onze ronde kunnen we zonder stemverheffing praten, altijd een goed teken. Belangrijke bijdrage komt van de geluiddempende panelen die werkelijk overal terugkomen. Tot in de kelder zijn ze aanwezig, zelfs als schuifdeur voor de achterliggende stempelbrugtechniek. Wat ten slotte opvalt is dat alles in eigen huis wordt verzorgd, van bandenservice tot revisie. Alleen uitlijnen en ADAS vallen nog buiten de geleverde diensten.


