De bouwactiviteiten in Beverwijk liegen er niet om. Terwijl de laatste hand gelegd wordt aan de nieuwbouw van het duurzame hoofdkantoor voor Schavemaker Logistics & Transport hebben zij een ander bouwproject inmiddels in gebruik genomen: de nieuwe werkplaats.

Twee man zijn actief in de wasstraat met Steinbrückner rollover.

Vernieuwen van een bestaande werkplaats is altijd een logistieke uitdaging. Eind 2022 zorgden de aanstaande bouwplannen voor een interne verhuizing zodat de werkzaamheden in ieder geval door zouden kunnen gaan. Fred van Nimwegen blikt terug. “We konden verder, maar het was zeker geen business as usual. Onderhoud dat kon worden uitgesteld hebben we zo veel mogelijk naar achteren geschoven om de organisatie niet verder onder hoogspanning te zetten. Nu we de nieuwe werkplaats in gebruik hebben kunnen we die twee jaar achterstand weer gaan inlopen.”

Op de foto lijkt dit wellicht een normale opslagruimte in de werkplaats, het betreft echter een extradiepe,
manshoge kelder tussen de beide putten.

Om een idee van de schaalgrootte aan te geven: de vloot telt zo’n 500 trailers en nog eens de helft daarvan aan trekkers. Het trailerpark is divers, met fabrikanten als Krone en Schmitz maar ook Talson en Van Eck. De trekkers bestaan uit twee smaken: Scania of Volvo.

Het team dat in de werkplaats actief is telt twee keurmeesters, drie bedrijfswagentechnici en twee carrosserietechnici. Daarnaast zijn er nog twee collega’s actief in de naastgelegen wasstraat waar niet alleen de eigen vloot wordt gereinigd maar ook die van derden. Dat geldt niet voor de werkplaats: “Ik noemde al de opgelopen achterstanden en bovendien zou ik graag over wat extra monteurs beschikken want het team is eigenlijk te krap voor wat we allemaal doen. Aan werken voor derden denken we dus nog lang niet. De nieuwe tacho’s zijn wat dat betreft een goed voorbeeld van zaken die we nu actief gaan oppakken.”

Werkplaatsinrichting

Van Nimwegen en zijn collega’s grijpen elke gelegenheid aan om te laten zien hoe mooi het werken in transport kan zijn, of het nu gaat om een leven achter het stuur of in de werkplaats. “Ik ben zelf begonnen als chauffeur en in 2011 maakte ik de switch naar de werkplaats. Om het jaar hebben we een transportdag waarbij belangstellenden kunnen kennismaken met het vak, het bedrijf en de mensen erachter.”

Fred van Nimwegen: “Nu we de nieuwe werkplaats in gebruik hebben kunnen we twee jaar aan uitgesteld onderhoud weer gaan inlopen.”

Toen Van Nimwegen zelf nog achter het stuur zat kon hij niet bevroeden dat hij anno 2024 een nieuwbouwtraject zou hebben begeleid en het dagelijkse reilen en zeilen van de werkplaats regelt. “Het voordeel van mijn achtergrond is dat ik weet wat er speelt, waar behoefte aan is en waar de knelpunten kunnen liggen. Voor de nieuwe werkplaats heb ik uiteraard ook goed geluisterd naar de input vanuit het eigen team en ik heb referenties bezocht.”

Voor de nieuwe remmentestbank opteerde Van Nimwegen voor een VLT-liftbank. “De snelheid van werken maakt dat je slimmer met je tijd omgaat en dat is wel nodig in tijden met personeelstekort zoals we die in de sector momenteel ervaren.” Naast twee portaalputkrikken op de serviceput, maken twee portaalkrikken, een spelingsdetector, deeltjesteller en koplampafstelapparaat de nieuwe werkplaats en apk-straat af. Brekupa tekende voor de installatie van lucht en olie.

Intermodaal
Schavemaker Logistics & Transport staat bekend om een brede waaier aan oplossingen rondom transport en logistiek, waarbij ook de intermodale component een belangrijke rol speelt. Naast de Europese bestemmingen behoort ook China tot de vaste routes. In Nederland heeft het bedrijf behalve Beverwijk nog Velsen-Noord, Moerdijk en Breda als vestigingsplaatsen. Daarnaast het beschikt het over vestigingen in Duitsland, Polen, Slowakije en Bulgarije.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
23 december 2025
‘Elektrische toekomst is dichterbij dan gedacht’
22 december 2025
Mens en robot hand in hand
19 december 2025
‘Baseer wagenparkbeleid op data’
19 december 2025
Milence opent laadplein in Waddinxveen
19 december 2025
DAF Museum wint prestigieuze award
19 december 2025
Minder stilstand, hogere veiligheid: de rol van TPMS in bedrijfswagens
Meest bekeken berichten
Recente reacties