Een band met de juiste bandenspanning gaat langer mee. Binnenkort moeten nieuwe trailers verplicht voorzien zijn van een Tyre Pressure Monitoring System, oftewel TPMS. Bandendistributeur Inter-Sprint ziet dit als een positieve ontwikkeling, die nieuwe kansen biedt voor het bedrijf.
Vanaf 7 juli aanstaande moet elke nieuw verkochte trailer voorzien zijn van een TPMS. Dit is bepaald door Europese regels, specifiek verordening 2009/661. Op auto’s en vrachtwagens was deze verplichting er al, maar voor trailers is dit nieuw. Wel was TPMS al een voorwaarde voor typegoedkeuring van trailers sinds 2022.
Het TPMS houdt de spanning en de temperatuur van de band in de gaten. Dit gaat door middel van sensoren: vaak in de band zelf, maar soms ook via de ABS-sensor. De informatie wordt verstuurd naar een ECU, die in contact staat met de trekker. Als er een afwijkende waarde wordt geconstateerd, verschijnt er een melding op het dashboard van de vrachtwagen. Op deze manier heeft de chauffeur inzicht in de bandenspanning van de banden op zijn trailer. Het is een betrouwbaardere methode dan op de banden slaan, wat chauffeurs traditioneel doen.
Ook op de trailer is een goede bandenspanning van groot belang. Sowieso helpt het om klapbanden onderweg te voorkomen. Niet alleen de chauffeur, maar het hele verkeer profiteert hiervan. Een band op de juiste spanning gaat veel langer mee en hoeft dus minder snel vervangen te worden. Dit kan een flink kostenvoordeel opleveren, want banden maken een groot deel uit van de kosten van een trailer. Daarbij zorgt de juiste bandenspanning ook voor een aanzienlijke daling van het brandstofverbruik.
Op zich heeft de verplichting van TPMS op trailers voor bandendistributeur Inter-Sprint uit Moerdijk weinig gevolgen. De banden die zij leveren en de sensoren voor het TPMS hebben niet direct iets met elkaar te maken. Men ziet het wel als positieve ontwikkeling, vertelt Hans Bijl, accountmanager truck bij Inter-Sprint. “TPMS draagt bij aan een betere efficiëntie en bovenal meer veiligheid. Dat is een goede zaak.”
‘Wij zijn al multi-brand, maar we willen ook multi-product worden’
“TPMS is een bewezen techniek in de voertuigbranche. Het is al een wezenlijk onderdeel van elke auto en vrachtwagen. Het is daarom goed dat het ook verplicht wordt voor trailers”, stelt Bijl. “Een dergelijk systeem draagt bij aan een langere levensduur van de banden. Bovendien verbruikt een vrachtwagen hierdoor ook minder brandstof. Uiteindelijk verbetert dit alleen maar het imago van het bandenmerk. Dat is natuurlijk iets waar wij blij mee zijn.”
Veel ervaring
De nieuwe regels bieden ook kansen voor Inter-Sprint. Het bedrijf volgt de ontwikkelingen op de voet, zodat ze met die kennis klanten kunnen adviseren en totaaloplossingen kunnen bieden. Hierbij richten ze zich niet alleen op banden, maar op het volledige spectrum. Voor personenauto’s kan Inter-Sprint al TPMS leveren, bijvoorbeeld van het eigen merk itSens. Op dit moment wordt onderzocht of het bedrijf dit ook voor de vrachtwagenmarkt wil doen. Met de verplichting voor TPMS wordt de markt in ieder geval een stuk groter, wat het interessant kan maken.

Sowieso ligt de tijd dat Inter-Sprint zich alleen richtte op autobanden ver achter ons. “Wij zijn al multi-brand, maar we willen ook multi-product worden”, legt Bijl uit. Naast banden voor auto’s, vrachtwagens en 4×4 houdt Inter-Sprint zich bijvoorbeeld al bezig met lichtmetalen en stalen wielen, spare kits en dus ook TPMS. Hierbij wordt de vrachtwagenmarkt steeds belangrijker. “Voor vrachtwagens willen we net zo’n partner zijn als we zijn bij personenauto’s. We hebben jaren ervaring en we zijn groeiende. Het leveren van goede banden is natuurlijk belangrijk, maar voor goed advies komen klanten ook terug.”
Hierbij helpt de eigen ervaring en logistieke kennis van Inter-Sprint enorm. Met een vloot van bijna 150 eigen trekkers en even zoveel trailers in beheer weet het bedrijf wat er speelt. Deze vrachtwagens leggen zo’n 1,2 miljoen kilometer per jaar af door heel Europa. Dit doen zij op verschillende banden: zowel degenen die de fabrikanten standaard leveren, maar ook op eigen merken en andere premium banden. Door regelmatig te meten in de eigen garage verkrijgt Inter-Sprint veel bruikbare informatie over vrachtwagenbanden.
Eigen merken
“Wij zijn een partij die ons erin wil verdiepen”, aldus Bijl. “Ontwikkelingen en nieuwe eisen in de bandenindustrie, zoals het verplichte gebruik van TPMS en de benodigde VECTO-labelling, volgen wij op de voet. Zo kunnen we ondersteunen als klanten vragen hebben, bijvoorbeeld over levensduur of verbruik. Dankzij onze logistieke kennis en klantgerichte aanpak hebben wij een solide reputatie opgebouwd. Binnen onze groep hebben we ontzettend veel specialismen en expertise, over de producten en over de logistieke markt. Door samen te werken en kennis uit te wisselen met onze zusterbedrijven kunnen wij klanten een complete oplossing bieden.”
“Met onze twee exclusieve merken Double Coin en Groundspeed bieden we onze klanten een volledig aanbod, van premium tot aan budget”, legt Bijl uit. Zowel Double Coin als Groundspeed zijn wereldwijde merken, die Inter-Sprint exclusief in Europa aanbiedt. Double Coin is al jarenlang een bekend merk dat een goed imago geniet op het gebied van duurzaamheid en kostenefficiëntie, mede door de mogelijkheid om deze banden te vernieuwen. Groundspeed, van de grote producent Sentury, voert Inter-Sprint sinds 2021. Dit merk biedt een groeiend aanbod aan banden met een lange levensduur en moderne profielen, geproduceerd in een state-of-the-art fabriek in Thailand. Beide merken bieden een interessant alternatief voor de premium merken.
Met Double Coin en Groundspeed zet Inter-Sprint in op verdere groei in de vrachtwagenbandenmarkt. Bijl: “Onze diepgaande kennis van de bandenindustrie en onze sterke logistieke capaciteiten stellen ons in staat om onze klanten de hoogwaardige producten en diensten te bieden die ze van ons gewend zijn. Voor ons een logische stap.”
Foto boven: Hans Bijl richt zich bij Inter-Sprint helemaal op vrachtwagens.