Er is de nodige discussie over de praktische implementatie van elektrische trucks. Mij valt op dat de discussie opgloeit wanneer verzuimd wordt om stap voor stap te werken.
Bij de afgelopen AanZET-ronde bleek wederom dat een groeiend aantal bedrijven zijn klanten met elektrische trucks wil bedienen. Tegelijkertijd zien we dat er nogal wat praktische probleempjes te overwinnen zijn.
Het aantal elektrische trucks op onze wegen is nog altijd mondjesmaat. Maar de trend is hoe dan ook steil omhoog. Bij de laatste AanZET-ronde werd de financiering van 400 trucks gefaciliteerd en de vraag was nog een factor vier hoger.
Tegelijkertijd spelen de nodige praktische, serieuze problemen om elektrisch vervoer te implementeren, dat ontken ik niet. Hou hierbij voor ogen dat bij verreweg de meeste distributieritten een transportondernemer die een elektrische truck inzet, zo’n vijf procent duurder uit is dan nu. Verreweg de meeste vrachtwagenritten zijn volgens onderzoek van Volvo korter dan 300 kilometer en kunnen dus met de huidige stand van techniek al elektrisch worden afgelegd. De dagelijkse realiteit is dat het huidige contingent elektrische trucks in ons land grotendeels wordt ingezet voor bevoorrading van horeca en supermarkten. Korte afstanden in stedelijke gebieden met niet de beste luchtkwaliteit. Albert Heijn bevoorraadt haar vestigingen in Den Haag en Rotterdam inmiddels met elektrische trucks. Horecagroothandel Sligro bevoorraadt zijn Amsterdamse klanten volledig elektrisch met 25 Renault-trucks die het heeft ondergebracht in een eigen, apart transportbedrijf.
LZV
Ons wegvervoer wordt sinds jaar en dag gekenmerkt door innovatie. Zo herinner ik mij de invoering van LZV op onze wegen. Dat ging ook niet vanzelf. Maar kijk, Transport en Logistiek Nederland ging samenwerken met Rijkswaterstaat om rotondes te bouwen waar je met een LZV schadevrij kon passeren.
Wanneer betrokken instanties nu net als toen intensief gaan samenwerken, kunnen er weer mooie dingen gebeuren. De 26 steden die een zero-emissiezone overwegen, maar ook de gemeenten die nog niet zo ver zijn, zijn geholpen wanneer ze samenwerken met RAI, TLN en natuurlijk de netbeheerders om criteria vast te leggen voor een standaard laadplein waar een aantal trucks kan opladen aan de rand van de stad. Dan is een eerste stap gezet waar alle betrokkenen iets aan hebben. Eerder liet E-laad, dat de netbeheerders vertegenwoordigt, te weten zullen komen met een loket voor vervoerders die omschakelen naar elektrisch. E-laad kan dat ook voor gemeenten die een laadplein willen. Uiteraard is me duidelijk dat zo’n laadplein wellicht nog niet overal kan. Maar wanneer betrokken partijen samenwerken zoals we in het verleden al hebben gezien, komt de sector verder en levert het een mooie bijdrage aan de klimaatdoelen.