Dat nieuwe elektrische bestelauto’s nog maar mondjesmaat besteld worden, komt volgens evofenedex deels doordat het aanbod nog wat schraal is. Ook is het mkb, immers de belangrijkste grootste groep gebruikers van bestelauto’s, onzeker over een aantal aspecten van elektrisch rijden.

Samen met het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, gemeenten en bedrijven heeft evofenedex afspraken gemaakt over uitstootloze distributie in stadscentra in 2025. Al deze partijen hebben dus een gezamenlijk belang om meer kennis te hebben over hoe mkb-ondernemers aankijken tegen het investeren in elektrisch rijden. Om die reden kwam een laagdrempelig onderzoek tot stand. Bij groothandels in de bouw, bloemen en horeca werden gesprekken gevoerd met individuele ondernemers over elektrisch rijden. Vier groothandelaren (leden van evofenedex) werkten mee aan onderzoek: Hanos, Zegro, Technische Unie en Flora Holland. Bijna zes op de tien geënquêteerden was daadwerkelijk eigenaar van de bestelbus waarin hij of zij bij de groothandel arriveerde.

Positief

Belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat 44 procent van de respondenten (zowel eigenaars als chauffeurs) positief denkt over elektrisch rijden. Er moet dan wel aan bepaalde voorwaarden worden voldaan. Logisch is die interesse zeker: mkb-ondernemers rijden veelal korte afstanden in stad of dorp, hebben vaak te maken met milieuzones en zero emission-gebieden en zijn op de hoogte van privileges en ontheffingen. Horecaondernemers en bloemisten zijn het meest positief over elektrisch rijden. Ondernemers in de bouw hebben moeite met de lage actieradius van elektrische bestelauto’s en het feit dat de batterijbussen niet geschikt zijn om zware aanhangers te trekken.

Compenseren

Eén op de zes ondervraagde chauffeurs gaf overigens aan dat het bedrijf waarvoor ze werken al één of meer elektrische auto’s heeft rijden. Bij 22 procent van de werkgevers zijn er plannen om een elektrische bus aan te schaffen. De ondervraagde ondernemers stellen wel de eis dat de nieuwe elektrische bestelauto niet duurder mag zijn dan een dieselmodel, of dat dat op redelijk korte termijn met de brandstofkosten kan worden gecompenseerd. Evofenedex pleit binnen de onderhandelingen van het klimaatakkoord ook voor een substantieel subsidiebedrag voor het versnellen van elektrisch rijden onder mkb-ondernemers.

Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
3 oktober 2025
P.A.M. Derks breidt Volvo-vloot uit FMX 10×4-kippers
3 oktober 2025
Nieuw assortiment luchtveren Monroe
3 oktober 2025
Kosten goederenwegvervoer stijgen verder in 2026
30 september 2025
Mercedes-Benz presenteert nieuwe eActros 400
30 september 2025
Jan van Dam vervoert machines met Volvo FH Aero
30 september 2025
Welgro opent deuren om industrie te inspireren
Meest bekeken berichten
Recente reacties