Sinds 2019 verzamelen de modems in de bedrijfswagens van Ford Pro grote hoeveelheden data. Deze gegevens hebben veel waarde voor Ford en ze kunnen klanten helpen te verduurzamen of om stilstand te voorkomen. De gegevensstroom moet hiervoor wel in goede banen worden geleid.
Telematica speelt bij Ford Pro al jaren een grote rol. Alle moderne bedrijfswagens van Ford zijn volledig verbonden met de buitenwereld. Al vanaf 2019 zijn de meeste voertuigen af-fabriek voorzien van een modem, waarmee ze data uitwisselen met Ford. Zo kunnen vlooteigenaren het gebruiken voor de rittenadministratie, of bestuurders via een app ritten aanmerken als privé of zakelijk. Maar zelfs als de klant zelf deze gegevens niet gebruikt, heeft Ford ze toch. Deze schat aan informatie wordt steeds belangrijker. Ford Pro gelooft een groot voordeel te hebben op de concurrentie door deze gegevens te gebruiken voor slimme service aan klanten.
“Lang niet iedereen is klaar voor elektrisch,” zo vertelt communicatiemanager Peter Watt. “Daarom biedt Ford Pro een complete range aan voertuigen. Met de introductie van de Ford e-Transit Courier is deze line-up nu compleet. Ford Pro biedt een unieke keuze aan verschillende aandrijvingen: zowel elektrisch als hybride. Het gaat echter verder dan alleen goede bedrijfswagens. Al deze voertuigen zijn voorzien van digitale hulpmiddelen, gebaseerd op de wensen van onze klanten.”
Ondersteunen
De nieuwe Ford e-Transit Courier is een belangrijke auto voor Ford Pro. Nu de zero-emissiezones zijn ingevoerd, is nu de tijd dat ondernemers overstappen naar elektrisch rijden. Voor kleine bedrijven en overheden is de Ford e-Transit Courier nu een serieuze optie. Omdat de transitie voor ondernemers een grote stap is, wil Ford Pro het hen zo makkelijk mogelijk maken. Hierbij zijn niet alleen rijbereik en laadvermogen van belang, maar ook goede ondersteuning.
Hier komt data om de hoek kijken. Net zoals andere fabrikanten biedt Ford Pro assistentie bij het kiezen en opzetten van de juiste laadpalen bijvoorbeeld. Met Ford Pro Charging, een service voor ondernemers, wordt gekeken wat de beste mix van laden is: bij de bedrijfslocatie, openbaar of thuis. Ford biedt niet alleen consultancy voor de aankoop, maar blijft de ondernemer assisteren bij inzet van de bedrijfswagen. Op deze manier wordt inzet van een elektrische bedrijfsauto geoptimaliseerd, want elektrisch rijden gaat veel verder dan alleen het voertuig.
E-Switch
Op basis van gegevens gaat Ford Pro echter verder. Via het ingebouwde modem ontvangt het telematica-platform een schat aan informatie over de inzet van een bedrijfswagen. Nu biedt Ford de E-Switch Assist: een optie die mogelijkheden tot verduurzaming eenvoudig laat zien aan klanten die nu al het platform gebruiken voor hun dieselvoertuigen. E-Switch Assist is door een gebruiker eenvoudig aan te zetten. Gedurende een tijdsperiode, bijvoorbeeld een maand, verzamelt deze vervolgens allerlei gegevens over het voertuig.

Met de verzamelde gegevens kan de E-Switch Assist de gebruiker vertellen welke voertuigen uit zijn vloot vervangen kunnen worden door een elektrische bedrijfswagen en welke niet. Hierbij maakt het onderscheid tussen voertuigen die hun dagelijkse werk op één acculading kunnen doen en degene die onderweg zullen moeten opladen. Ook zijn er voertuigen die nog niet vervangen kunnen worden door een elektrische. Hier brengt een hybride oplossing, zo stelt Ford. Tijdens de proefperiode in Groot-Brittannië zijn zo de gegevens van 55.000 voertuigen geanalyseerd.
Op deze manier bedenkt Ford nieuwe manieren om extra services te bieden aan klanten door slim gebruik te maken van de gegevens die een voertuig genereert. Dit is het grote voordeel van de telematica-oplossing van Ford Pro: elk bedrijfsvoertuig genereert deze gegevens toch al. Er is geen aparte hardware voor nodig. Met een apart plug-in device is een deel van deze services zelfs mogelijk op voertuigen van andere merken in de vloot.
De beschikbare gegevens kunnen eenvoudig voor andere toepassingen worden gebruikt. Ford Pro is heel creatief geworden om aanvullende diensten te bieden. Zo kan de data ook ingezet worden voor de beveiliging van de bedrijfsauto’s. Via de app kan een eigenaar een melding krijgen als de laadruimte van zijn Ford geopend wordt. Ook kan de locatie-informatie gebruikt worden om na diefstal een voertuig op te sporen. Als het voertuig buiten vooraf ingestelde tijden beweegt, krijgt de eigenaar hiervan bericht.
Stap verder
De meest belangrijke functie van de telematica is echter het voorkomen van stilstand. Door inzicht te bieden in de actuele status van het voertuig, kan onderhoud eenvoudig worden gepland. Door preventief onderhoud uit te voeren, voorkomt een ondernemer dat zijn voertuig ongepland stil komt te staan. Een dag stilstand kost een ondernemer al snel 500 Euro, zo stelt Ford. Dit moet dus voorkomen worden. Om deze reden gaat Ford Pro een paar stappen verder dan de concurrentie en zet de enorme stroom aan data in om de ondernemer nog meer te helpen.
Onder de naam Ford Liive biedt Ford Pro een complete oplossing voor ondernemers. Deze is er volledig op gericht om ongeplande stilstand te voorkomen. Ford Liive is een compleet ecosysteem, waarbij verschillende zaken samenkomen. De verzamelde data uit de voertuigen vormen hierbij de basis. Door dit te combineren met een slimme inzet van goed getrainde monteurs en de extra ondersteuning vanuit centrale locaties in Europa biedt Ford Pro een service die uniek is. Volgens Ford zijn op deze manier al 800.000 dagen downtime bespaard bij ondernemers.

Powerwall
In Dunton in Groot-Brittannië zitten medewerkers van Ford Pro te werken bij een enorm scherm van enkele meters lang. Op deze zogenaamde powerwall staan vele gegevens. Dit is allemaal data van de in totaal 314.780 bedrijfswagens die in Groot-Brittannië en Ierland gegevens delen met Ford Pro. Zo’n 52 procent van de Ford bedrijfswagens delen hun gegevens en dit percentage groeit nog elke dag. Het scherm is het hart van het Ford Liive Centre, waarvan er momenteel vier in Europa zijn.
Het Ford Liive Centre is een soort luchtverkeersleiding, zo legt men uit. Hier komt alles samen. Medewerkers van Ford Pro houden alle voertuigen in de gaten en grijpen in als het nodig is. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat de leveringstermijn van belangrijke onderdelen te lang is of om assistentie te geven bij een complexe reparatie. Alles is bedoeld om de stilstand van het voertuig te minimaliseren. In het Ford-gebouw in Dunton is de powerwall erg zichtbaar in het gebouw. Het scherm maakt nieuwsgierig, zo merken ze. Dit helpt mee om het beter te willen doen.
Mobiele service
De volgende stap van Ford Pro is het aanbieden van mobiele service. In Groot-Brittannië biedt Ford dit al een jaar of vijf, en met succes. De klanttevredenheid is 100 procent. “Als klanten mobiele service ervaren, willen ze niet meer terug”, zegt Vimisha Parmar, Product Lead bij Ford Pro. Bij de mobiele service wordt het onderhoud niet in een werkplaats uitgevoerd, maar op een locatie van de klant. De voordelen: klanten hoeven niet naar de dealer en het meeste onderhoud wordt uitgevoerd terwijl de klant gewoon doorwerkt.
In 72 procent van de gevallen kan het onderhoud ter plekke uitgevoerd worden.
Op dit moment heeft Ford Pro in negen Europese landen een vloot van servicebussen, die opereren vanuit de Transit Centres. Dit jaar komen daar drie landen bij, waaronder Nederland. Vanuit Dekker Autogroep Zaandam gaat op proef een servicebus rijden. Ook hier is de verzamelde data erg belangrijk. Deze gebruikt Ford voor het stellen van een diagnose. Door informatie van andere voertuigen uit de cloud te gebruiken, kan vaak al een diagnose gesteld worden voor een monteur bij het voertuig is. Zo kan men 86 procent van de gevallen de eerste keer direct oplossen.
Proactief benaderen
In het Groot-Brittannië is Ford Pro’s mobiele service een groot succes. In 72 procent van de gevallen kan het onderhoud ter plekke uitgevoerd worden. Klanten boeken een afspraak via de app van Ford. Om juridische redenen mag zo’n servicebus alleen werken op private adressen. Het is dus zeker geen roadside assistance, oftewel een wegenwacht, stelt Parmar. De service is bedoeld voor onderhoud, reparaties en updates, waardoor klanten niet meer langs de dealer hoeven.

“De mobiele service gaat hand in hand met telematica. Op deze manier gaan we richting 100 procent uptime”, stelt Parmar. Volgens haar is Ford Pro de enige fabrikant die een dergelijke service aanbiedt. In eerste instantie mikt men op pakketbezorgers, supermarkten, ambulances en verhuurders, oftewel voertuigen die niet stil mogen komen te staan. In Groot-Brittannië gebeurt ondertussen een vijfde van de orders via de mobiele service. Binnenkort start men hier met het proactief benaderen van klanten voor onderhoud, om te voorkomen dat zij te lang wachten.
Ford Pro lijkt hiermee een uitstekende bestemming te hebben gevonden voor de eindeloze stroom gegevens die moderne voertuigen genereren. Ze worden ingezet om klanten te ondersteunen en om nieuwe diensten aan te bieden. Door de data inzichtelijk te maken, te analyseren en te vergelijken met gegevens van andere klanten biedt Ford Pro een unieke meerwaarde. Dit alles om ongeplande stilstand te minimaliseren. Het aanbod van voertuigen bij Ford is reuze, maar uiteindelijk maakt data het grote verschil.