Het verduurzamen van banden is een flinke uitdaging. Fabrikanten als Continental zoeken nieuwe grondstoffen in de meest ongewone producten, om zo minder duurzame grondstoffen te vervangen.
Vorig jaar waren de banden van Continental voor ongeveer een kwart van hernieuwbare en gerecyclede materialen gemaakt. In 2030 moet dit al 40 procent zijn. Tegelijkertijd moeten de prestaties en de veiligheid van de banden natuurlijk op z’n minst gelijk blijven. Dit is een hele uitdaging voor de fabrikant, want waar moeten de nieuwe grondstoffen vandaan komen? Dit is een kwestie van creatief zijn, zo blijkt.
Bijzondere bronnen
Naast rubber zijn carbonroet en silica belangrijke ingrediënten van banden. Beide maken ze het rubber stevig en zorgen ze voor goede grip. Beide producten werden echter vooral gewonnen uit niet-duurzame bronnen, wat Continental dwingt om te zoeken naar alternatieven. Deels worden de grondstoffen nu uit oude banden gehaald. Deze recycling voorkomt dat nieuwe grondstoffen nodig zijn, maar dit is niet toereikend.
Continental haalt daarom de grondstoffen voor zijn banden uit bijzondere bronnen. De schillen van risotto-rijst uit Italië bijvoorbeeld worden gebruikt als grondstof om het rubber de juiste rolweerstand mee te geven. Ze worden verbrand, waarbij de as ingezet wordt als vervanger van silica. Voor carbonroet wordt tallolie gebruikt in plaats van fossiele olie. Tallolie is een bijproduct uit het pulpproces bij het maken van papier in de houtindustrie. “Innovatie en duurzaamheid gaan hand in hand bij Continental”, stelt Jorge Almeida, hoofd duurzaamheid bij Continental Tires. “We bevinden ons op compleet nieuw terrein.”