Stikstofoxiden dan met name stikstofdioxide zijn volgens TNO ernstige vervuilers. Dergelijke emissies van trucks zijn de afgelopen jaren met bijna een factor tien afgenomen. Bij de personen- en bestelauto’s echter is de uitstoot vrijwel gelijk gebleven, aldus TNO. Dit komt doordat de EGR en SCR-systemen, die nu langzaam in opkomst zijn bij personenauto’s en bestelauto’s, onvoldoende functioneren. Een oplossing kan zijn om het AdBlue verbruik van deze voertuigen te vergroten. Het gevolg is, dat AdBlue ook tussen de servicebeurten in moet worden bijgevuld. Tot nu toe leek het voldoende om AdBlue alleen bij te vullen wanneer de auto binnen is voor een servicebeurt.

Volgens TNO heeft de industrie een nieuwe wet nodig die verzekert dat er effectiever met de bestaande systemen wordt omgesprongen, zeker nu is gebleken dat hiermee met zwaardere voertuigen zulke verheugende resultaten zijn bereikt. Ook pleit TNO voor een nieuwe rijtest om de emissiewaarden van voertuigen vast te stellen.

Bij de trucks en bussen is het overigens niet alleen maar hosanna. Nog steeds kunnen bussen en trucks in stadsdistributie nog niet altijd de vereiste waarden behalen, doordat systemen nauwelijks op bedrijfstemperatuur komen. Dit was bij Euro V/5 ook al een probleem.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 oktober 2025
Trailermarkt Oost-Europa onder druk
21 oktober 2025
Vriesoord Trucks – Alleen het beste is goed genoeg
20 oktober 2025
Fabriek Scania in China is historische mijlpaal
20 oktober 2025
Transportplatform Travis overgenomen door Knorr-Bremse
17 oktober 2025
Europees Parlement stemt voor verlenging voordeel Maut zero-emissie trucks
15 oktober 2025
Best Trucks levert vijf DAF XG 480 FTG 6×2-trekkers aan HebraGTO
Meest bekeken berichten
Recente reacties