Stikstofoxiden dan met name stikstofdioxide zijn volgens TNO ernstige vervuilers. Dergelijke emissies van trucks zijn de afgelopen jaren met bijna een factor tien afgenomen. Bij de personen- en bestelauto’s echter is de uitstoot vrijwel gelijk gebleven, aldus TNO. Dit komt doordat de EGR en SCR-systemen, die nu langzaam in opkomst zijn bij personenauto’s en bestelauto’s, onvoldoende functioneren. Een oplossing kan zijn om het AdBlue verbruik van deze voertuigen te vergroten. Het gevolg is, dat AdBlue ook tussen de servicebeurten in moet worden bijgevuld. Tot nu toe leek het voldoende om AdBlue alleen bij te vullen wanneer de auto binnen is voor een servicebeurt.

Volgens TNO heeft de industrie een nieuwe wet nodig die verzekert dat er effectiever met de bestaande systemen wordt omgesprongen, zeker nu is gebleken dat hiermee met zwaardere voertuigen zulke verheugende resultaten zijn bereikt. Ook pleit TNO voor een nieuwe rijtest om de emissiewaarden van voertuigen vast te stellen.

Bij de trucks en bussen is het overigens niet alleen maar hosanna. Nog steeds kunnen bussen en trucks in stadsdistributie nog niet altijd de vereiste waarden behalen, doordat systemen nauwelijks op bedrijfstemperatuur komen. Dit was bij Euro V/5 ook al een probleem.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
17 januari 2025
Ook trailerbanden Bridgestone in Ecopia-lijn
16 januari 2025
Bijzondere Scania S770 voor Arjen Kandt
16 januari 2025
Mapon en Krone gaan data uitwisselen
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
Meest bekeken berichten
Recente reacties