Met een eigen ontwikkelde megawatt charger en een eigen vrachtwagen is het Designwerk gelukt om de accu’s erg snel op te laden. Een laadsnelheid van 1.140 kW werd gehaald. Hiermee laadde de vrachtwagen in drie kwartier ruim 500 kilometer bij.

Voor veel fabrikanten is megawatt charging de enige optie voor elektrische vrachtwagens in transport op de lange afstand. Hierbij duurt het opladen van een accu niet langer dan een verplichte rustpauze van de chauffeur. Het Zwitserse Designwerk heeft nu bewezen dat het mogelijk is, dankzij een eigen ontwikkelde laadinstallatie. Hiermee laadde het een eigen Designwerk vrachtwagen in recordtijd op.

De laadsnelheid liep op tot 1.140 kW. Dit is een primeur volgens Designwerk: nog niet eerder is deze laadsnelheid behaald bij een elektrische vrachtwagen. Gedurende de laadsessie van krap drie kwartier kwam de gemiddelde snelheid uit op 906 kW. In totaal werd de accu van de vrachtwagen in 42 minuten voorzien van 625 kWh aan energie, wat voldoende is voor 5 à 600 kilometer rijbereik.

Het Designwerk prototype vrachtwagen, op basis van een Volvo FH, beschikt over 1.000 kWh aan accu’s. Ook de laadinfrastructuur, bestaande uit een 20-voet container met laadpaal en accu, is door Designwerk ontwikkeld. De vrachtwagen is opgeladen met zonnestroom uit de omgeving. Met de container is er geen afhankelijkheid van het stroomnet of het zonlicht.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
29 oktober 2025
Eerste elektrische Volvo met dubbellucht naloopas in Nederland
29 oktober 2025
Webfleet voorspelt onderhoud met AI
29 oktober 2025
In de werkplaats en in de cabine
28 oktober 2025
Strategisch partnerschap Schmitz Cargobull en AddSecure
28 oktober 2025
Luisteren naar de markt
27 oktober 2025
Veiling miljoenste Scania vrachtwagen
Meest bekeken berichten
Recente reacties