Steeds vaker vervoeren Oost-Europese vrachtwagens goederen van en naar Nederland. Kwam in 2007 nog 19,5 procent van de vrachtwagens uit Oost-Europa, in 2023 was dit al 55,4 procent.

Meer dan de helft van de goederen die van en naar Nederland vervoerd werden, zaten dus in een vrachtwagen met een Oost-Europees kenteken. De meeste hiervan kwamen uit Polen: ruim 29 procent. Ook steeds meer vrachtwagens uit Roemenië en Litouwen waren op onze wegen te vinden. Nederlandse vrachtwagens vervoerden nog slechts 47 procent van de goederen van en naar ons land, tegen 62,9 procent in 2007.

Jong

Opvallend veel Oost-Europese vrachtwagens bleken erg jong: bij bijna de helft van de ritten was de vrachtwagen jonger dan drie jaar. Bijna 87 procent van de ritten werd uitgevoerd door een vrachtwagen van maximaal zeven jaar oud. Dat is opvallend, want in Oost-Europa wordt meer dan 65 procent van het binnenlands transport gedaan met vrachtwagens die acht jaar of ouder zijn. In Nederland is dat slechts 17,5 procent.

Buitenlandse vrachtwagens leggen steeds meer kilometers af over Nederlandse wegen. In 2007 waren dit nog 696,6 miljoen kilometers, in 2023 was dit al 975,3 kilometer. Het aandeel vrachtwagens uit West-Europa daalt hierbij echter. Poolse vrachtwagens hadden met 280 miljoen kilometers het grootste aandeel, gevolgd door Duitsland, Roemenië en Litouwen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
24 oktober 2025
Volledig verzorgd met KRONE
24 oktober 2025
Twee volledig elektrische bulkcombinaties voor Cementbouw
23 oktober 2025
Drie nieuwe Volvo 8×4 trekkers voor Westdijk
23 oktober 2025
Rolande opent opnieuw bio-LNG-tankstation in Duitsland
23 oktober 2025
PartsXpert ontsluit aanbod gebruikte delen via Connects
22 oktober 2025
Ook de 100e truck van Lohuis is een Volvo
Meest bekeken berichten
Recente reacties