Een deel van de chauffeurs is nog in ontkenning, maar elektrische vrachtwagens zijn ondertussen niet meer weg te denken uit het Nederlandse transport. Met de elektrische vrachtwagen staat een nieuw type chauffeur op.
Elektrische vrachtwagens kunnen nog niet alle diesel-exemplaren vervangen. Er worden grote stappen gezet met het bereik, maar vooral het laden is nog een beperking. Onderweg laden kan een flinke uitdaging zijn. Zeker als een ondernemer zijn eigen groene zonnestroom wil gebruiken om zijn elektrische vrachtwagens op eigen terrein op te laden, zijn behoorlijke investeringen in infrastructuur nodig.
Toch komen er steeds meer elektrische vrachtwagens in Nederland. Waar het kan, gebeurt het vaak ook. Ons land heeft hiermee een voortrekkersrol gekregen in Europa. Zeker vrachtwagens met een vaste route en die een beperkt aantal kilometers per dag rijden of met weinig lading, worden geëlektrificeerd. Ondernemers ontwikkelen zich: elektrische vrachtwagens gaan steeds verder van huis. Op die manier zijn ze al een normaal onderdeel van het transport geworden.
Kennen niet anders
Waar in het begin elektrische vrachtwagens nog duidelijk als zodanig herkenbaar waren, gebeurt dit steeds minder. Meestal staat nog wel ergens de tekst ‘100% elektrisch’ maar vaak ziet zo’n elektrische vrachtwagen er niet meer anders uit dan zijn broertjes op diesel. Eigenlijk is er niets bijzonders meer aan, een elektrische vrachtwagen in bijvoorbeeld distributie of de bouw. Ze raken volledig ingeburgerd.
Met deze ontwikkeling staat er ook een nieuwe generatie chauffeurs op. Nu al rijden de eerste chauffeurs rond die niet anders kennen dan elektrisch rijden. Misschien hebben ze nog gelest in een diesel, of zelfs dat niet eens meer. Steeds meer rijscholen stappen immers ook over op elektrische leswagens. Hun werk doen de chauffeurs dagelijks op een elektrische vrachtwagen, waarbij ze dus nauwelijks kunnen vergelijken met een diesel.
Beleving
Wie overstapt van een elektrische vrachtwagen naar eentje met een verbrandingsmotor, stapt echt terug in de tijd. Dan pas valt op hoeveel geluid zo’n motor maakt en hoeveel het voertuig trilt en schudt. Als je dat niet gewend bent, is dat een aardige schok. In een elektrische vrachtwagen heerst rust en stilte. Dit maakt het makkelijker om volledig te concentreren op het verkeer. Veel chauffeurs erkennen dat ze veel uitgeruster uitstappen uit een elektrische vrachtwagen.
Toch overheersen in de discussie vaak chauffeurs die fan zijn van diesel. Die laten zich regelmatig negatief uit over elektrische modellen. Vaak is dat een kwestie van ‘onbekend maakt onbemind’. Aan de andere kant kan een elektrische vrachtwagen qua beleving natuurlijk niet tippen aan een grommende Scania V8. De meeste vrachtwagens zijn echter niet zo. Moderne vrachtwagens, zoals de nieuwste generatie DAF, lopen nauwelijks 800 toeren op kruissnelheid. Die hoor je tijdens het rijden ook niet.
Wat het rijden in een vrachtwagen bijzonder maakt, is vooral de grootte van het voertuig. Dit staat helemaal los van de aandrijving. De beleving in de cabine wordt niet of nauwelijks bepaald door een verbrandingsmotor onder de stoel. De nieuwe generatie chauffeurs zal de dieselmotor dan ook niet missen. De uitspraak ‘elektrisch rijden doen we op de kermis’ wordt steeds meer vervangen door ‘olie doen we in de sla’.