In Zwitserland gaat de eerste vol-elektrische auto-transporter de weg op. Hij is door Futuricum ontwikkeld samen met autovervoerder Galliker en trailerfabrikant Kässbohrer.

De nieuwe combinatie werd gebouwd op basis van een Volvo-FM-chassis. Futuricum experimenteerde al eerder met elektrische aandrijvingen in Volvo’s, reden voor de Zweden om een meerderheidsaandeel in Futuricum te nemen. De nieuwe elektrische autotransporter zal dagelijks ritten uitvoeren tot 450 kilometer. Daartoe beschikt de transporter over vier accupakketten met een totale capaciteit van 900 Kwh. Het totale vermogen van de motoren bedraagt 680 pk. Gedurende de nacht worden de batterijen weer opgeladen. Ook is het mogelijk om bij een snellader van 350 kW, in een uur en drie kwartier weer 80% van de actieradius geladen te krijgen. Vanwege de batterijpakketten is de autotransporter leeg naar verluidt zo’n vijf ton zwaarder dan een vergelijlkbare dieselvariant.

Galliker wil zijn klanten de mogelijk bieden om elektrische auto’s af te komen leveren met een combinatie die zelf ook zero-emissie is. Het Zwitserse bedrijf telt circa 200 autotransporters.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 november 2025
Profile DBS: we mogen best wat trotser zijn
12 november 2025
Nieuwe generatie Toyota Hilux komt volgend jaar
12 november 2025
Van der Werff zet MAN eTGX megatrekker in
12 november 2025
Maat – Wat lokaal begint, groeit verder
11 november 2025
Mercedes-Benz Arocs 10×4 en 10×8 voor DB Kiepers
11 november 2025
Voorbereid op wat komen gaat
Meest bekeken berichten
Recente reacties