Monteurs staan niet altijd te springen om aan de slag te gaan met vrachtwagenbanden. Zonde, vinden ze bij Profile DBS. Het is allang niet meer het zware en simpele werk van vroeger. Banden hebben steeds meer invloed op de hele vrachtwagen.

Sinds DBS ruim 25 jaar geleden met Profile ging samenwerken, is er steeds meer aandacht gekomen voor personenauto’s. Vrachtwagenbanden liggen echter nog altijd in het hart van de onderneming. In 1988 begon DBS, toen nog Van Dijk Bandenservice, in de Rotterdamse Waalhaven met banden voor vrachtwagens en industrie. Nog altijd maken deze nog ongeveer de helft uit van de werkzaamheden van Profile DBS.

Afgelopen jaren maakte Profile DBS een enorme groei door. Ondertussen staat de teller op negentien vestigingen in het zuiden en westen van Nederland, elk met zijn eigen identiteit. Sommige houden zich alleen bezig met banden voor en onderhoud aan personenwagens. Ongeveer een derde is puur gericht op vrachtwagenbanden. Bij een deel van de vestigingen kunnen zowel personenwagens, bestelauto’s en vrachtwagens terecht.

Het betekent dat er relatief grote verschillen zijn tussen de vestigingen van Profile DBS. Het uitwisselen van kennis is dan ook erg belangrijk. Daarbij komt de ervaring met de transportwereld goed van pas bij personenauto’s. Grote leasemaatschappijen organiseren hun vloten steeds meer zoals dat bij transportbedrijven gebeurt. Het verzamelen en analyseren van data van voertuigen speelt hierbij een grote rol. Gegevens van banden worden hierbij steeds belangrijker.

Bandendata

“Het nadenken over de toekomst differentieert ons van anderen”, stelt Alexander Lang, commercieel directeur bij Profile DBS. “Wij geloven dat bandendata steeds belangrijker gaan worden.” Inzicht in de staat van banden kent vele voordelen. Het onderhoud wordt beter planbaar en onnodige stilstand wordt voorkomen. Ook kan het de duurzaamheid verhogen. “Banden worden zelden op het juiste moment gedemonteerd”, vertelt Jack Schepers, retail directeur. “Soms te laat, maar meestal te vroeg. Door inzicht in de banden kunnen ze wel 10 procent langer meegaan.”

Als voorbeeld noemt Schepers de bandenspanning. Deze wordt te weinig gecontroleerd, terwijl het zo belangrijk is voor de staat van de band, en daarmee de levensduur. “We moeten werken met data, niet op gevoel”, stelt hij. “Data geven inzicht in de werkelijke status en kosten van banden. De bandprijs alleen is allang niet meer heilig. De uren die je kwijt bent aan een band zijn veel belangrijker.” Om deze reden heeft Profile DBS een fleetcheck team. Deze kijkt op locatie naar de banden en rapporteert de staat ervan. Deze data leiden tot beter inzicht en efficiënter onderhoud. Nu is deze controle nog handmatig, maar Profile DBS gelooft dat de digitalisering niet lang op zich laat wachten.

Vrijheid

Al die veranderingen hebben wel gevolgen voor de monteurs. “Het vinden van de juiste mensen is de grootste uitdaging”, stelt Lang. Toch kampt Profile DBS niet met een groot tekort aan monteurs. De teams zijn relatief jong. Schepers: “Monteurs komen naar ons voor de vrijheid en de kansen. Bij ons zit je niet in een keurslijf: je bent vrij in het uitvoeren van een opdracht. Ook bepaalt een monteur zelf het groeitempo. Hij heeft zelf de regie, inclusief de beloning.”

Banden als sluitpost? Dat is echt verkeerde zuinigheid!

Veel monteurs komen zonder ervaring bij het bedrijf, maar dat is geen probleem. “Als bandenbedrijf zijn we gewend om mensen op te leiden. Een opleiding heb je niet nodig. Als je wil werken, kun je bij ons terecht”, vertelt Schepers. Zeker voor vrachtwagens zijn monteurs relatief moeilijk te vinden. Vaak beginnen ze met personenauto’s, waarna ze doorstromen naar vrachtwagens en industrie.

Verantwoordelijkheid

Lang: “Vroeger was het bandenwerk vrij simpel, zwaar en alleen voor sterke mannen. Het was veel zwaarder dan bij personenauto’s. Nu is dat wel anders: sommige auto’s hebben tegenwoordig 24-inch velgen. Truckvelgen zijn kleiner dan de grootste SUV-velgen.” Volgens Schepers mogen de bandenspecialisten wel wat trotser zijn op hun vak. “Zij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid op de weg. Als bij een vrachtwagen een lampje kapot is, of de laadklep is stuk, dan rijdt hij nog steeds. Met een lekke band is het over.”

Het is dan ook belangrijk te laten zien wat het vak inhoudt, stellen beide mannen. Banden spelen een steeds belangrijkere rol voor vervoerders. Dat maakt het werk interessant. Door daarnaast te laten zien hoeveel vrijheid er is, raken mensen geïnspireerd en gemotiveerd. Profile DBS doet dit vooral op lokaal niveau. Grote recruiters worden niet ingezet, het bedrijf heeft gemerkt dat de meeste nieuwe aanwas uit het eigen netwerk komt.

Naast vrijheid in het uitvoeren van werkzaamheden is ook goed gereedschap erg belangrijk, meent Profile DBS. Onlangs mocht Explora zeventien Guernet mobiele service- units leveren. Deze lichte en compacte apparaten zijn ingebouwd in de servicebussen van Profile DBS: onmisbaar voor het werken aan vrachtwagenbanden op locatie.

Een goede relatie met partijen als Explora is erg belangrijk, stelt operationeel directeur Piet van de Pol. Explora is één van de grootste leveranciers van Profile DBS. “Dat soort machines is natuurlijk leuk, maar de service is veel belangrijker. Ondertussen hebben we dergelijke service-units die tien jaar oud zijn. Daar is wel eens iets mee aan de hand. Het is dan belangrijk dat de machines goed onderhouden worden. Een leverancier moet dat wel aankunnen.”

Ook de relatie met de bandenleveranciers is erg belangrijk. Het aantal verschillende banden is afgelopen jaren sterk toegenomen. Er zijn meer bandenmaten en meer typen banden. Dit betekent dat het aanhouden van voorraad eigenlijk geen zin heeft. Om die reden heeft Profile DBS een aantal betrouwbare leveranciers, die snel de juiste banden kunnen leveren. Hiervoor is het belangrijk dat monteurs goed opgeleid zijn en weten wat ze moeten bestellen.

Er komt bovendien steeds meer techniek in de banden. Vrachtwagens worden zwaarder, bijvoorbeeld door elektrische aandrijving. Dit maakt dat het draagvermogen van de banden belangrijker wordt. Tegelijkertijd zijn fabrikanten aan steeds meer regels gebonden over de herkomst van de grondstoffen. Er is een grens gesteld aan de hoeveelheid natuurrubber. Grondstoffen komen van de vreemdste bronnen. Hierbij is het een uitdaging de kwaliteit op peil te houden.

‘Banden worden zelden op het juiste moment gedemonteerd’ –Jack Schepers,
retail directeur

“De levensduur van een band neemt af”, vertelt Schepers. “Het kan zomaar de helft schelen. Zeker bij elektrische voertuigen worden banden een steeds grotere kostenpost. De banden zelf worden niet veel duurder, maar de arbeid wel.” Daar komt het tekort aan monteurs bovenop. Dankzij de vergrijzing verdwijnt er bovendien een heleboel historische kennis. Schepers ziet echter nog steeds dat banden gezien worden als sluitpost. “Dat is echt verkeerde zuinigheid. Banden zijn direct gerelateerd aan mobiliteit.”

Retreading

Gegevens van banden zouden daarom veel belangrijker moeten worden. Bij grote vervoerders ziet Schepers dit ook al gebeuren. Hij zegt: “De fabrikant bepaalt de kwaliteit van de band. Wij kunnen echter problemen tijdig signaleren. Door bijvoorbeeld controles en uitlijnen kunnen wij de kosten beheersbaar maken.” Door een band een goed leven te geven, gaat hij veel langer mee. Ook is retreaden beter mogelijk, omdat het karkas beter blijft.

Omdat duurzaamheid steeds belangrijker wordt en de kosten oplopen, gelooft Profile DBS dat er steeds meer bandendata gebruikt gaat worden. Dit biedt kansen om banden een langer leven te geven. DBS beschikt dan ook over een eigen bandenvernieuwingsbedrijf genaamd Roline. Lang: “Retreaden heeft een enorme toekomst. Alleen daarom al is al die bandendata onmisbaar. Er verandert veel in ons vak. Daarom kijken we als Profile DBS goed vooruit. We noemen onszelf niet voor niets bandenspecialist.”

Foto boven: Explora mocht Profile DBS onlangs zeventien Guernet mobiele service units leveren voor inbouw in diens servicebussen.
Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 november 2025
Profile DBS: we mogen best wat trotser zijn
12 november 2025
Nieuwe generatie Toyota Hilux komt volgend jaar
12 november 2025
Van der Werff zet MAN eTGX megatrekker in
12 november 2025
Maat – Wat lokaal begint, groeit verder
11 november 2025
Mercedes-Benz Arocs 10×4 en 10×8 voor DB Kiepers
11 november 2025
Voorbereid op wat komen gaat
Meest bekeken berichten
Recente reacties