Al tientallen jaren worden de standaard warmtewisselaars van Nissens gebruikt in vele vormen van autosport en de laatste jaren in extreme competities zoals truckraces. De meeste truck-raceteams gebruiken reguliere voorraadartikelen in het zeer veeleisende FIA European Truck Racing Championship.

Nissens is sinds 2017 actief in de truck-racesport, toen het bedrijf voor het eerst deelnam aan de raceklasse met het jonge talent Sascha Lenz. Door de jaren heen heeft de raceondersteuning geresulteerd in meerdere podia en mooie overwinningen voor de teams en hun zeer bekwame coureurs. Zo won Nissens in 2019 de titel met Hahn Racing en Jochen Hahn als Europees kampioen en werd hij, als bonus, tweede met Truck Sport Bernau en Antonio Albacete. Tegenwoordig vertrouwen de meeste raceteams aan de top, met Jochen Hahn en het team ‘Die Bullen von Iveco’, Antonio Albacete en het team T-Sport Bernau, en Sascha Lenz met SL Trucksport 30, op de Nissens koelers.

“Met de ETRC hebben we een perfecte live-testopstelling voor onze warmtewisselaars. De trucks presteren onder barre omstandigheden en met minimale luchtstroom. We streven ernaar de extra hoge prestaties te blijven leveren in onze Originele Nissens Quality-producten”, zegt Peter Vester (Director, Quality & Product Development bij Nissens).

Zwaar raceseizoen

Elk jaar, van mei tot oktober, strijden teams op de beroemde Europese circuits in de eerste FIA-raceserie aangedreven door duurzame HVO-diesel sinds 2022. Het motorkoelsysteem van de enorme trucks moet daarbij extreem zware omstandigheden aankunnen met snel veranderende snelheden en een beperkte luchtstroom bij hoge omgevingstemperaturen die gemakkelijk boven de 30 °C uitkomen.

Turbo’s en EGR-koelers behoren tot de onlangs uitgebreide productreeks voor zware toepassingen.

“Dat onze trucks bijna elke race bovenaan het podium eindigen is het resultaat van vele jaren hard werken om onze expertise op het gebied van zware toepassingsonderdelen te ontwikkelen. Het is ongelooflijk om te zien dat het aftermarket-product zo goed werkt in de extreme scenario’s op het circuit”, zegt Steffen Bjerg Jensen Director, Product Category Management bij Nissens Automotive.

“Om onze 1200 pk sterke racetruck op het hoogste niveau van de FIA ETRC te laten rijden, vertrouwen we op een optimaal koelsysteem. Bij deelname aan dergelijke races zitten de trucks zeer dicht op elkaar, waardoor de luchtstroom beperkt kan worden. Hier moeten we elk aspect van de koeling maximaliseren om de vereiste prestaties te bereiken. Als de koeling niet bijzonder goed presteert, kunnen we niet honderd procent geven voor de volledige duur van de race. Wat ons verbaasde was dat we dit konden doen met kant-en-klare producten van Nissens. Het bespaart ons een hoop werk, omdat we niets hoeven aan te passen en toch betere prestaties leveren dan de onderdelen die we oorspronkelijk in de truck hadden”, zegt Timothy Frost, Chief Race Engineer bij T Sport Bernau.

Het volledige programma voor zware onderdelen van Nissens omvat meer dan 800 onderdelennummers die geschikt zijn voor 4400 OE-nummers, wat een uitstekende dekking van meer dan 85% van het vrachtwagenpark biedt binnen belangrijke productlijnen en Euro 6-toepassingen.

Foto boven: Het motorkoelsysteem van de enorme trucks moet extreem zware omstandigheden aankunnen met snel veranderende snelheden en een beperkte luchtstroom bij hoge omgevingstemperaturen die gemakkelijk boven de 30 °C uitkomen.
Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 oktober 2025
Trailermarkt Oost-Europa onder druk
21 oktober 2025
Vriesoord Trucks – Alleen het beste is goed genoeg
20 oktober 2025
Fabriek Scania in China is historische mijlpaal
20 oktober 2025
Transportplatform Travis overgenomen door Knorr-Bremse
17 oktober 2025
Europees Parlement stemt voor verlenging voordeel Maut zero-emissie trucks
15 oktober 2025
Best Trucks levert vijf DAF XG 480 FTG 6×2-trekkers aan HebraGTO
Meest bekeken berichten
Recente reacties