Omschrijf MAAT als een transportbedrijf en je doet het bedrijf tekort. Natuurlijk behoort het vervoeren van goederen tot de basis maar MAAT doet veel meer. Van heftrucks tot duurzame last-mile-oplossingen en van onderhoud tot truckparkings.

Het verhaal van MAAT uit Alblasserdam is er eentje over kansen grijpen, als ze zich voordoen. Door slim in te spelen op wensen van de markt is het bedrijf uitgegroeid tot wat het nu is. In 1934 kocht molenaar Arie Maat een vrachtwagen om meel te bezorgen. Ruim 90 jaar later is MAAT, onder leiding van de derde generatie, nog altijd een lokaal familiebedrijf. De handel in meel is echter ingeruild voor een scala aan werkzaamheden.

De fijne sfeer binnen het bedrijf is één van de redenen dat directeur inkoop & facilitair Pierre Busé al 28 jaar bij MAAT werkt. “MAAT is een mooie logistieke onderneming in de regio”, stelt hij. “Afgelopen jaren is het bedrijf flink gegroeid, mede dankzij overnames. De werkzaamheden zijn erg divers.” Dat laatste zit ingebakken in het dna van het bedrijf. Toen in 1962, kort na het overlijden van de oprichter, de belangrijkste opdrachtgever wegviel, begreep toenmalig directeur Adri Maat dat zijn bedrijf alleen zou overleven als hij risico’s zou spreiden.

Spil

Anno 2025 is MAAT dan ook meer dan een transportbedrijf. Wel is het wagenpark van tachtig trekkende voertuigen de spil van het bedrijf. MAAT Transport houdt zich vooral bezig met speciaal transport, bijvoorbeeld voor de petrochemische en maritieme industrie. Het bedrijf specialiseert in industriële verhuizingen. Een derde van de vrachtwagens is voorzien van een kraan, vaak van Palfinger of Hiab. De keuze van de kraan wordt bepaald door de werkzaamheden: deze zijn vaak erg specifiek.

Voor het wagenpark geldt hetzelfde: een sterke merkvoorkeur is er niet. Bij MAAT rijden vrachtwagens van Scania, Volvo, MAN, DAF en Mercedes-Benz. “We kijken wat het beste past, welk merk kan leveren wat wij zoeken”, legt Busé uit. “Het ligt ook aan de markt, aan levertijden en aan de prijs. Ook de wens van de chauffeur wordt meegenomen in de keuze.” Soms heeft de carrosseriebouwer ook een voorkeur bij de aanschaf van een vrachtwagen. MAAT kiest vaak voor lokaal: veel carrosserieën komen van P. van der Schee BV uit Alblasserdam. Andere keren worden de vrachtwagens bij Elcar Carrosserieën uit Meerkerk of J.L. Muns uit Hardinxveld-Giessendam opgebouwd.

“Het liefst hebben we maar één aanspreekpunt. Dat werkt fijner. Zo’n opbouw is vaak erg complex, soms ben je een jaar bezig voor het af is. Het moet dan niet over teveel schijven gaan. Het liefst zitten we er kort op of regelen we het helemaal zelf”, legt Busé uit. MAAT Transport beschikt over meer dan 100 opleggers in alle soorten en maten, van diepladers en semi-diepladers tot gesloten en huifopleggers. Ook hier zijn verschillende merken vertegenwoordigd.

“Het is belangrijk dat de chauffeur goed materieel heeft om zijn werkzaamheden uit te voeren”, stelt Busé. “We vragen nogal wat van onze chauffeurs. Het chauffeurstekort is dan ook een serieus probleem. Onze taken zijn zo divers dat chauffeurs moeilijk kunnen overstappen. We hebben specifieke chauffeurs op bepaalde wagens.” MAAT Transport is zoals elk transportbedrijf op zoek naar nieuwe medewerkers. Door interessant werk te bieden en naar chauffeurs te luisteren is het familiebedrijf een aantrekkelijke werkgever.

‘Alleen het eigen wagenpark onderhouden is niet rendabel. Werk van derden heb je nodig.’ –Pierre Busé

“We hebben veel te bieden. Werken kan op verschillende locaties en de werkzaamheden zijn erg divers. Wel heeft het werk allemaal met elkaar te maken”, vertelt Busé. Hij noemt als voorbeeld het logistieke werk dat MAAT doet voor Oceanco (gerenommeerd jachtbouwer). Hier verzorgt het bedrijf de complete interne logistiek, met eigen heftrucks, eigen IT en al het transport. Ook verzorgt MAAT al het transport voor Still (fabrikant intern transport). Het ontzorgen van de klant is hierbij het doel.

Werkplaatsen

Op de tweede locatie in Alblasserdam verkoopt en verhuurt MAAT heftrucks, verreikers en magazijntrucks. Hier worden ze ook onderhouden en gerepareerd. Ook MAAT E-Mobility is hier gevestigd. Sinds enkele jaren levert het bedrijf duurzame last mile-oplossingen. Het aanbod varieert van elektrische cargobikes tot lichte elektrische vrachtvoertuigen en milieuvriendelijk personenvervoer. Het grote pand, dat werd opgeleverd in 2008, maakte ruimte vrij in de werkplaatsen bij het hoofdkantoor, aan de andere kant van de snelweg.

Hier beschikt MAAT over een ruime werkplaats met wasstraat. Het gebouw is zo ontworpen dat vrachtwagens door het pand kunnen rijden. In de werkplaats wordt niet alleen het eigen wagenpark onderhouden. Meer dan de helft van het werk is voor derden. “Het begon met een simpele smeerput, maar ondertussen is het uitgegroeid tot een volwaardige werkplaats. We willen het aanbod graag uitbreiden”, vertelt Busé. “Alleen het eigen wagenpark onderhouden is niet rendabel. Werk van derden heb je nodig. Zo’n werkplaats vereist veel kennis, apparatuur en mensen. Bedrijven onderschatten dit wel eens.”

Goede relaties

In de werkplaats is onlangs een nieuwe remmentestbank van VLT geïnstalleerd. Busé is erg onder de indruk. “Deze remmentestbank is echt next level. Het werk gaat een stuk sneller en beter”, stelt hij. “Nu was onze oude ook al 26 jaar oud. Er was dus behoefte aan een nieuwe.” De vorige remmentestbank was ook al afkomstig van VLT, dus voor MAAT was het duidelijk wie de nieuwe mocht leveren. “Het is een degelijk product en de service is goed. Ze denken goed mee en zetten de schouders eronder. En dat het een Nederlandse club is, is natuurlijk ook mooi”, aldus Busé.

Er rijdt één elektrische vrachtwagen bij het bedrijf, pendelend tussen Alblasserdam en Sliedrecht.

Ook met de dealers in de buurt heeft MAAT een goede relatie. Voor onderdelen kunnen ze hier altijd terecht. Daarnaast worden bij Bulthuis en Wijlhuizen onderdelen besteld. Voor banden vertrouwt MAAT op Peet Borst Bandentechniek uit Sliedrecht. Nu nog wordt de bandenspanning gecontroleerd door chauffeurs, maar MAAT wil naar een banden management systeem (BMS). Dit kan dan gekoppeld worden aan het nieuwe transport management systeem (TMS), dat deze zomer in gebruik is genomen. Dit Duitse pakket van LIS gaat ook de voorraad bijhouden. “De invoering van het nieuwe systeem was nogal wat”, stelt Busé. “Maar het is echt de nieuwe generatie. Het systeem werkt bijvoorbeeld met BI-tools en AI. Het ondersteunt ons bij het ontzorgen van de klant.”

Elektrisch

Ook op het gebied van elektrisch rijden loopt MAAT graag voorop. Zo zijn alle lease-auto’s elektrisch, net als een deel van de servicebussen en verreikers. Er rijdt één elektrische vrachtwagen bij het bedrijf, een Volvo FH Electric. Deze pendelt tussen de locaties van MAAT in Alblasserdam en Sliedrecht. Volgens Busé is dat perfect werk voor een elektrische vrachtwagen. Onlangs is ook een MAN eTGX besteld. Steeds meer klanten vragen om duurzaam transport. Het elektrificeren van de kraanauto’s is nog een hoofdbreker. De accu’s nemen veel ruimte in beslag, die hard nodig is voor het hijsmaterieel dat meegenomen moet worden.

Bij MAAT rijden vrachtwagens van Scania, Volvo, MAN, DAF en Mercedes-Benz.

Busé: “Het aandeel elektrische vrachtwagens zal zeker toenemen. In eerste instantie zal dit vooral zijn in het vast werk, want dit is voorspelbaar. Elektrisch rijden mag ons niet beperken in onze continuïteit. Daarbij is natuurlijk ook de laadinfrastructuur van belang.” Gelukkig beschikt MAAT over een flink laadplein met 28 laadpunten naast het pand in Alblasserdam. Het is onderdeel van een grote vrachtwagenparkeerplaats.

Sinds enige tijd is MAAT namelijk ook actief in parkeervoorzieningen voor vrachtwagens. Het bedrijf is voor de helft eigenaar van Truckparkings Rotterdam Exploitatie BV (TRE). Dit bedrijf is eigenaar van elf parkeerplaatsen, waarvan 9 in de Rotterdamse haven. “Er is een enorme behoefte aan goede parkeervoorzieningen voor vrachtwagens”, vertelt Busé. “Ook hier is MAAT ingestapt. Het staat niet ver af van het transportbedrijf. Het is een verlengstuk: wij willen veiligheid voor onze chauffeurs en de lading. Op deze manier loopt MAAT ook voorop in de sector.”

Foto boven: Het begon met een simpele smeerput, maar ondertussen is het uitgegroeid tot een volwaardige werkplaats.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
12 november 2025
Nieuwe generatie Toyota Hilux komt volgend jaar
12 november 2025
Van der Werff zet MAN eTGX megatrekker in
12 november 2025
Maat – Wat lokaal begint, groeit verder
11 november 2025
Mercedes-Benz Arocs 10×4 en 10×8 voor DB Kiepers
11 november 2025
Voorbereid op wat komen gaat
10 november 2025
Kusters kiest voor Scania vanwege service
Meest bekeken berichten
Recente reacties