Iedere transporteur wil maximale betrouwbaarheid van zijn vloot, zeker als het tonnage en formaat van de te vervoeren last toeneemt. Naar verhouding maken ze bij De Groen relatief weinig snelwegkilometers en juist veel binnendoor. Dat vraagt om specifieke oplossingen.

Sinds jaar en dag bedient het bedrijf klanten op vele gebieden binnen de agrarische sector met exceptioneel transport. Van grote oogstmachines tot kisten en van tractoren tot betonelementen. Dat doen ze vanuit vesti­gingsplaats Bergen op Zoom onder de bezielende leiding van drie directieleden met ieder een eigen portefeuille. Voor alles rond de verkoop en de operatie draagt Hendri Bestman de verantwoording, Teun de Bondt hoedt zich over de financiën en het wagenpark en personeel valt onder Wim Minnaard. Die vloot telt zo’n 25 combinaties, inclusief twee charters.

De trekkers zijn voor tachtig procent Scania’s, aangevuld met een paar DAF’s en een paar Mercedessen. Aan het einde van het eerste kwartaal volgend jaar komen er nog twee nieuwe Scania’s Low-Deck bij. bij. In de eigen werkplaats treffen we Wim Priem die onderhoud en reparatie aan de vloot verzorgt. “Een eigen werkplaats hebben is belangrijk voor ons omdat we op die manier snel kunnen schakelen. We zijn grotendeels onafhankelijk van andermans planning.”

Grotendeels, want niet alles gebeurt in eigen huis. Wim Priem draait de werkplaats vrijwel alleen. Op zaterdagen, als de hele vloot doorgaans op de basis terugkeert, krijgt hij ondersteuning van een collega die de auto’s wast en andere hand- en spandiensten verzorgt. Een remmentestbank of deeltjesteller is niet aanwezig, de keuringen worden namelijk uitbesteed. Onderhoud en reparatie daarentegen gebeurt gewoon binnen de muren van de eigen werkplaats.

Onderdelen

De onderdelenbehoefte wordt ingevuld door verschillende partners. Voor de trekkers kiest Wim Priem doorgaans voor originele onderdelen die hij via de lokale dealervestigingen betrekt. “Zij verzorgen ook eventuele garantiegevallen of service waarbij een diagnosecomputer nodig is.” Voor het getrokken materieel vertrouwt hij op grossiers Bulthuis en VDL Weweler Parts.
Het type werk waar De Groen Transport om bekend staat betekent automatisch dat er regelmatig van de gebaande paden wordt afgeweken om de klanten in de agrarische sector te bedienen. Afhankelijk van het voertuig liggen de service-intervallen op respectievelijk 60, 90 of 120 duizend kilometer. Van voorspellend onderhoud middels telematica-oplossingen vanuit de truckfabrikanten is in deze werkplaats geen sprake. Onderhoud en reparatie worden ingepland op basis van de eigen inspecties, de eigen praktijkervaring en de adviesintervallen.

Bandenbeleid

Die praktijkervaring leidde recent tot een wisseling van bandenleverancier. Voor elke transporteur zijn de componenten brandstof en banden belangrijke kostenposten waar scherp op gecalculeerd wordt. In het segment exceptioneel transport weegt de component banden zwaarder, al was het maar vanwege de extra assen op het getrokken materieel. Maar ook de trekkers vragen het nodige van de banden op die mix aan ondergronden waar ze komen. Grip en levensduur, dat zijn dan ook de waarden waar Wim en Wim op sturen in hun beleid.

Wim Priem (links) en Wim Minnaard vinden betrouwbaarheid en maximale inzetbaarheid van de vloot cruciaal. Alle gemaakte keuzes hebben dat einddoel. Recent is mede daarom gewisseld van bandenleverancier.

In samenwerking met Twan in de Rijp, Sales Manager Truck & Bus Nederland bij Apollo Vredestein, maakte De Groen Transport de overstap naar Apollo-banden. “We waren nooit zo tevreden over de prestatie van onze banden. Eigenlijk kun je zeggen dat we ons bandenbeleid nu verder professionaliseren”, legt Wim Priem uit.

Twan in de Rijp vult aan: “De keuze voor Apollo truckbanden is gemaakt na meer dan een jaar testen op diverse voertuigen door Wim Priem en Apollo, met name op de dieplader-voertuigen. Anders dan voorheen werden alle banden gebalanceerd en de wielen voor de test gecentreerd.”

De Apollo dieplader-banden realiseerden volgens de heren een extreem hoog kilometrage in combinatie met vlak afslijten. Daarnaast worden de Apollo High Load banden gebruikt voor de voorassen. Op de trekas wordt de EnduRace RD2 banden ingezet, deze zijn sinds kort ook beschikbaar in de maat 315/70R22.5.

Pagee Banden met vestigingen in Kruiningen en Krabbendijke heeft dit traject verzorgd en levert de banden voorgemonteerd aan in de werkplaats zodat Wim Priem deze kan vervangen als dat aan de orde is. “De wielen worden bovendien nog even opnieuw gespoten voor de bandenwissel zodat het park er weer optimaal bijstaat. De eerste ervaringen zijn uitermate positief, vanuit de werkplaats en planning beoordeeld maar ook de chauffeurs zijn tevreden.”

Apollo
Apollo truckbanden realiseren volgens Twan in de Rijp een steeds groter marktaandeel in de Nederlandse markt. In november zijn de eerste 315/60R22.5 en 295/60R22.5 geleverd aan de loyale Apollo Netwerk-dealers. Daarnaast heeft Apollo de EnduMile LHT in de maat 385/65R22,5 gelanceerd, een band met een extreem lage rolweerstand voor de Long Haul transporten.
Om deze productie te aanschouwen gaat de organisatie in december en januari aanstaande met de wederverkopers naar de Apollo-fabriek in Hongarije. “Het jaar 2024 staat voor Apollo Tyres Nederland in het teken van dubbele cijfers in marktaandeel.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 november 2025
Profile DBS: we mogen best wat trotser zijn
12 november 2025
Nieuwe generatie Toyota Hilux komt volgend jaar
12 november 2025
Van der Werff zet MAN eTGX megatrekker in
12 november 2025
Maat – Wat lokaal begint, groeit verder
11 november 2025
Mercedes-Benz Arocs 10×4 en 10×8 voor DB Kiepers
11 november 2025
Voorbereid op wat komen gaat
Meest bekeken berichten
Recente reacties