In het verleden stond Ford bekend om zijn normale auto’s die eenvoudig op te leuken waren. Iets buiten Londen staat een fabriek waar deze gedachte nog steeds leeft. Alleen gaat het hier niet om personenauto’s: MS-RT maakt heel bijzondere bedrijfswagens.
Het bedrijf MS-RT is geen officieel onderdeel van autobouwer Ford. Het komt voort uit M-Sport, dat Fords ombouwt tot serieuze rally-auto’s. MS-RT staat dan ook voor M-Sport Road Technology. Wat in 2015 begon met een paar enthousiastelingen in Wales, bevindt zich nu in een onopvallend pand op het immense terrein van Ford Dagenham. Hier werken zo’n 120 medewerkers aan echte blikvangers. Aan het hoofd staat James Kerr, die zijn ervaring als engineer bij Lotus en Jaguar Land Rover nu inzet voor Ford.

Niet zomaar
MS-RT is voor Ford ongeveer wat AMG is voor Mercedes-Benz en Alpina voor BMW, met als grote verschil dat MS-RT zich puur richt op bedrijfswagens. De reden hiervoor is duidelijk: Ford maakt zelf al sportieve versies van zijn personenauto’s. MS-RT mag Ford niet in de weg zitten. Daarom richt het zich op twee modellen: de Ford Transit Custom en de Ford Ranger. Op dit moment is alleen de Ford Transit Custom MS-RT in Nederland te koop.
“Wat wij op deze auto’s bouwen, zit er niet alleen omdat het er goed uitziet”, stelt James Kerr. “Als we iets monteren, doen we het niet zomaar.” Kerr legt uit dat elk onderdeel bijdraagt aan een betere aerodynamica. Dit geldt met name voor de enorme spoilers op de Transit Custom MS-RT. Deze zorgen voor een betere down force bij normale snelheden die zo’n bus normaal rijdt. Dit verbetert de rij-eigenschappen van het voertuig en maakt het leuker om mee te rijden.

Meer vermogen
Dat is namelijk het hele doel van MS-RT: het rijden leuker maken. “Dit is geen product voor iedereen”, geeft Kerr toe. “Onze voertuigen zijn om mee te werken en mee te spelen. Ze zijn geweldig om mee te rijden, maar ze zijn net zo functioneel als een gewone Transit Custom of Ranger. De MS-RT is er voor de ondernemer die graag met een glimlach uitstapt na een rit.” Die functionaliteit is belangrijk: aan de laadruimte gebeurt niets. Zowel het laadgewicht als het trekgewicht verandert niet. Elke MS-RT kan dus gewoon door een aannemer, stukadoor of servicemonteur ingezet worden.
Motorisch verandert er niets aan het voertuig. Hiervoor zitten de emissieregels in de weg. De voertuigen van MS-RT worden als Ford verkocht, dus elke toename van uitstoot zou Ford moeten compenseren. Wel kiest MS-RT standaard voor de meest potente aandrijving. Bij de Ford Ranger is dat de 3-liter V6. Er zijn geruchten dat ook de hybride versie als MS-RT komt, wat deze pick-up ook voor de Nederlandse markt interessant maakt.
‘Wij doen dingen die Ford niet kan, in volumes die Ford niet wil.’
De Ford Transit Custom MS-RT komt in verschillende aandrijvingen. Je kunt de diesel, hybride en elektrische versie als MS-RT krijgen. De diesel en hybride hebben hierbij niet meer vermogen dan de sterkste gewone versie, maar de elektrische wel. Softwarematig is het vermogen opgeschroefd naar 286 pk, meer dan je in een gewone Ford E-Transit Custom krijgt. Kerr: “Ford wist dat dit vermogen erin zat en gaf dit aan MS-RT. Zelf bieden ze het niet aan.”

Afgestemd met Ford
In de fabriek van MS-RT worden de bedrijfswagens omgebouwd tot sportieve modellen. De standaard bumpers worden vervangen door sportieve exemplaren met luchthappers en diffusers. Wielkasten worden verbreed, de wielophanging vervangen. De achterkant krijgt een enorme spoiler. Alle onderdelen zijn specifiek ontworpen voor MS-RT. Kerr vertelt dat de meeste onderdelen die worden gedemonteerd, gerecycled worden. “Het liefst zouden we de auto’s van Ford zonder bumpers krijgen, maar op die manier mogen ze van de wet niet vervoerd worden”, legt hij uit. “Daarom moeten we ze hier demonteren.”

Nascimento (rechts).
Dankzij een goede integratie met Ford is vanaf het begin van het productieproces al bekend dat een voertuig voor MS-RT bestemd is. Tijdens de productie wordt hier al rekening mee gehouden. Zo krijgt de Ford Transit Custom al de juiste ophanging in de fabriek. Ook de specificaties, kleur en interieur zijn al afgestemd op de wensen van MS-RT, zodat de ombouw zo makkelijk mogelijk is. “We willen verspilling voorkomen”, vertelt Kerr. “Het is een constante afweging wat er in de fabriek moet gebeuren en wat hier. Wij doen dingen die Ford niet kan, in volumes die Ford niet wil.”
Regenboog
In de fabriek krijgt elk voertuig een nieuwe laklaag opgespoten. Een MS-RT heeft namelijk altijd een opvallende kleur. “We leveren elke kleur van de regenboog. Kleur is erg belangrijk voor ons”, legt Kerr uit. Zes kleuren zijn standaard, waaronder felgroen, oranje, felblauw en paars. Echter, elke kleur is mogelijk, als de klant dat wil. Een Ford MS-RT kan helemaal op de wensen van een klant worden afgestemd, tot een uniek exemplaar ontstaat. Zo leverde de fabriek al een felroze Transit Custom aan een bekende Britse Youtuber, die de bestelbus vaak gebruikt in zijn video’s.

Naast opvallende toevoegingen aan het uiterlijk vervangt MS-RT ook het interieur. Zo krijgen de bedrijfsauto’s speciale stoelen, die door MS-RT zelf ontworpen en gebouwd zijn. Ze bieden meer ondersteuning tijdens sportief rijgedrag. Ook komt er een ander stuur in, met aparte stiksels en een race-band. Het hele interieur krijgt kleurige stiksels. “Als je in een MS-RT stapt, dan weet je meteen dat dit iets anders is”, vertelt Kerr. “Dit is niet gewoon een Transit Custom.”
Kwaliteit is erg belangrijk bij MS-RT. Kerr legt uit dat een MS-RT altijd een bijzondere ervaring moet bieden, of je nu een E-Transit Custom of Ranger V6 instapt. In de fabriek test men de voertuigen intensief. Zo controleert men de lak grondig. Als er imperfecties worden gevonden, krijgt de auto een nieuwe laklaag. Omdat de bumpers worden vervangen, kalibreert men alle sensoren voor het voertuig de fabriek verlaat.

James Kerr, directeur MS-RT
Beroemdheden
Op deze manier kan MS-RT tot 5000 voertuigen per jaar ombouwen. In Groot-Brittannië zijn de modellen van MS-RT al erg populair. Dat komt ook vanwege promotie door beroemdheden en populaire Youtubers. Zo hebben Richard Hammond en Tim Burton oftewel Shmee150 ook een MS-RT. Nu is het tijd om uit te breiden naar Duitsland, Frankrijk en Nederland. In ons land ziet Ford een goede markt, omdat hier goed uitgeruste bestelauto’s populair zijn bij ondernemers.
Kerr is blij dat de voertuigen die hij ontwierp zo populair zijn. Ondanks de schaalvergroting blijft in de fabriek in Dagenham de sfeer hangen van een stel liefhebbers die Fords ombouwen tot de bedrijfsauto’s van je dromen. Kerr: “We concurreren niet met Ford, maar we verbreden het aanbod. De MS-RT helpt nu de verkopen van de Transit Custom omhoog.”