Een slimme Chinese autobouwer weet dat het produceren van goedkope voertuigen niet genoeg is. Dat er meer nodig is dan alleen het verkopen van elektrische auto’s. Dat het zeker bij bedrijfswagens verder gaat dan een verkooporganisatie. Farizon is zo’n slimme Chinese autobouwer.
De naam Farizon zal misschien niet direct een belletje doen rinkelen maar het is een Chinese fabrikant om rekening mee te houden. Het merk ontstond in 2016 onder Geely, één van de grootste autobouwers van China. In Nederland verkoopt dit merk al heel wat auto’s, al hebben die andere namen op de motorkap. Geely kocht Volvo Cars en Lotus, nam de helft eigendom van smart en introduceerde Polestar, Lynk&Co en Zeekr. Er rijden dus al heel wat personenauto’s van Geely rond in Nederland. Nu is het tijd voor een bedrijfswagen.
Met de Farizon SV debuteert het nieuwe merk in Nederland. SV staat voor SuperVAN. In China wordt dit model al sinds vorig jaar verkocht. Helaas voor Farizon lag deze naam in Europa al vast, maar voor onze begrippen is Supervan misschien toch iets te opschepperig. Daarom heet hij hier de SV. De futuristisch ogende bestelauto heeft een opvallend schuin front, dat we eerder al bij de nieuwe Renault Trafic en Kia PV5 zagen. Aerodynamica wordt bij elektrische voertuigen, zeker zo groot als bestelauto’s, steeds belangrijker.
Anders dan de Renault en de Kia is de Farizon SV echter geen software-defined vehicle. De eerste versies hebben niet eens connectivity. Wel maakt de SV optimaal gebruik van zijn skateboard-platform. Deze bestelauto is puur ontwikkeld als elektrisch voertuig. Het extra lage accupakket van slechts 14,5 centimeter zorgt voor een lage laadvloer en extra laadvolume. Ook de voorwielaandrijving en simpele ophanging achter dragen hieraan bij.
De Farizon SV komt in drie lengtes en drie hoogtes, met zes verschillende uitvoeringen in totaal. Het laadvolume varieert van 6,95 tot 13 m3. Er is keuze uit twee accupakketten: van 67 en 83 kWh. Een groter accupakket van 106 kWh is in de maak, maar deze is alleen geschikt voor de grootste uitvoering. De actieradius meet tussen de 270 en 376 kilometer afhankelijk van de uitvoering. Met een laadvermogen tussen de 1075 en 1390 kilo en trekvermogen van 2 ton (mits af-fabriek een trekhaak is gemonteerd) kan de Farizon SV zich prima meten met de concurrentie.
Grootste bereik
De keuze voor de verschillende uitvoeringen is bewust, legt Siegfried van Brabandt, general manager van importeur Beherman Motors uit. “Hiermee dekken wij met één voertuig twee marktsegmenten af. Samen staan deze voor 63 procent van de markt.” Farizon kiest ervoor om de SV alleen als gesloten bestelauto aan te bieden. Op deze manier heeft het merk met één model in een beperkt aantal varianten het grootste bereik.

Voor de Benelux is het Belgische Beherman Motors aangesteld als importeur. Dit bedrijf ziet een gouden toekomst voor Farizon. “Dit merk past bij ons vanwege zijn globale ambitie”, stelt Van Brabandt. “Uiteraard ook vanwege zijn streven naar duurzaamheid. Daarnaast streeft Farizon sterk naar geïntegreerde mobiliteit.” Beherman Motors was in het verleden importeur voor onder andere Saab in de Benelux plus Mazda en Mitsubishi in alleen België. Nu is het Belgisch importeur van Fuso, doet het de aftersales voor Mitsubishi in België en voert het de bedrijfswagens van het Italiaanse Piaggio in de hele Benelux.
Aftersales-organisatie
Beherman begrijpt dat het introduceren van een nieuwe bedrijfswagen verder gaat dan het verkopen van voertuigen. “Beherman is een aftersales-organisatie”, stelt Van Brabandt. “Uiteraard hebben wij goed nagedacht over de aftersales.” Zo beschikt Farizon direct bij de start over een uitgebreid dealernetwerk in Nederland. Vier bedrijven gaan het merk voeren. Dit zijn niet de minste: Bakker Bedrijfswagens, Van Tilburg-Bastianen (TB), Renault- en Daciadealer Hans Jongerius en Charles Feijts Groep (CFG). Samen hebben deze 25 locaties in met name zuid-, midden- en oost-Nederland. Het is nog geen landelijke dekking: met name in de provincies Noord- en Zuid-Holland mist nog vertegenwoordiging. Beherman is echter met verschillende partners in gesprek om een complete dekking te kunnen bieden.
Als de Farizon SV een succes wordt in Nederland, dan kan dit de opmaat zijn voor meer bedrijfswagens van het merk.
Beherman heeft ook over het leveren van onderdelen nagedacht. In Arnhem, bij Schotpoort Logistics, is het onderdelenmagazijn van Farizon voor de Benelux. Dat is geen toeval, want Schotpoort is onderdeel van logistiek dienstverlener Duvenbeck, die in Duitsland de logistiek voor Geely verzorgt. “Alle onderdelen zijn er al. Sterker nog, ze liggen al twee maanden in Arnhem. Van de fast movers hebben we minstens 20 exemplaren op voorraad. Maar zelfs van onderdelen die we nauwelijks nodig denken te hebben, liggen er twee exemplaren”, aldus Van Brabandt.
Garantie
Ook de garantie op de bestelauto van Farizon wekt vertrouwen. Standaard krijgt een klant 5 jaar / 200.000 kilometer garantie op het voertuig. Op de accu is dit zelfs 8 jaar. Ook een ruime onderhoudsinterval zorgt voor minder stilstand: deze ligt bij Farizon op 30.000 kilometer of één jaar.
Op deze manier maakt Farizon een weloverwogen entree op de Nederlandse markt. Hierbij maakt men er geen geheim van dat de SV er ook is om het water te testen. Beherman en Farizon gaan heel goed in de gaten houden hoe deze elektrische bestelauto het doet in ons land. De Chinese fabrikant heeft namelijk nog meer achter de hand in de vorm van een compleet portfolio bedrijfswagens, van kleine bestellers tot grote vrachtwagens.
Met name interessant is de Farizon Homtruck, het vlaggenschip van het merk. Deze zware vrachtwagen is ontworpen met de Europese markt in het achterhoofd. Twee Europese ontwerpers waren verantwoordelijk voor het uiterlijk en het interieur. De Homtruck oogt futuristisch en gestroomlijnd, maar zou prima op onze wegen passen. De cabine is voorzien van al het comfort dat we in Europa gewend zijn, van een ruim bed en een koelkast tot een om de chauffeur heen gebouwd dashboard. Zaken die wij heel normaal vinden, maar die in Chinese vrachtwagens niet vanzelfsprekend zijn.
Als de Farizon SV een succes wordt in Nederland, dan kan dit zomaar de opmaat zijn voor meer bedrijfswagens van het merk. Tot nu toe zien we de import uit China voornamelijk nog bij personenauto’s. Chinese bestelauto’s zijn er al wat meer, maar vrachtwagens zijn er nog nauwelijks. Met een degelijk plan voor een goede aftersales laten Farizon en importeur Beherman zien dat de ambitie verder gaat dan alleen de SV.