Als eerste in Nederland gaat Rowill Transport uit Heijen zand en grint vervoeren met twee Scania’s R360 als 4×2 trekker met hybride aandrijving. Eigenaren Roy Vergeer en William Heemstra komen hiermee tegemoet aan de vraag van meerdere opdrachtgevers om de CO2-uitstoot van het transport zoveel mogelijk te beperken.

“Het is voor ons best een sprong in het diepe”, vertelt directie van Rowill Transport. “Enerzijds willen wij al veel langer onze carbon footprint naar beneden brengen. Maar anderzijds is het nog iets te vroeg om helemaal elektrisch te gaan rijden. Wij krijgen dat nog niet ingepast in ons transportpatroon. Dit nog afgezien van de extra investering die een elektrische truck met zich meebrengt. Eén van onze opdrachtgevers wil toch heel graag dat wij zoveel mogelijk onze uitstoot beperken op korte termijn, vandaar dat we samen met Scania zijn gaan zoeken naar een oplossing.”

Meer koppel

Dat werden Scania’s met een 360 pk vijfcilinder dieselmotor met een maximaal koppel van 1.700 Nm. “Maar dat vermogen heb je het meeste nodig bij het optrekken en heuvelop. Dan helpt de elektromotor van de hybride flink mee. Want die legt 2.150 Nm piek koppel in de schaal dat uit de aard van het systeem vanaf stilstand direct beschikbaar is. Als je wil, trekt de auto als een beest. Daar moet je wel mee leren omgaan.”

“In Nederland kan met deze Scania hybride trekker met 50 ton totaalgewicht gereden worden. In elektrische rijmodus heeft deze truck een GTW van maximaal 40 ton. We sparen veel gewicht door met een aluminium laadbak op de kiptrailer te rijden met daarin een kunststof vloer”, zegt Rowill.

Rowill Transport verzorgt het transport van zand en grint van baggerbedrijven en andere winningplaatsen naar depots van derden en scheepsverladingen en vandaar weer het gereed product naar andere gebruikers zoals betonmortel en betonwarenproducenten. “Wij doen gemiddeld met onze voertuigen zo’n 120.000 kilometer per jaar. Ook dat maakt een hybride interessant. Want zeker vanwege het vele optrekken en afremmen dat nu eenmaal ingebakken zit in onze ritten zou een hybride trekker heel veel brandstof kunnen besparen. We mikken op zeker 30 tot 40 procent winst.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
5 november 2025
Stress beïnvloedt rijgedrag, telematica helpt juist
4 november 2025
Fraunhofer IVI presenteert ondergronds laadsysteem
4 november 2025
AanZET vanaf 27 januari 2026 beschikbaar
4 november 2025
Het is leuk om pionier te zijn
3 november 2025
Heden en verleden met AI bij het DAF Museum
3 november 2025
Heisterkamp opent vestiging in Moldavië
Meest bekeken berichten
Recente reacties