Na twee jaar waarin alle records gebroken werden, is de koek op in Oost-Europa. Volgens een rapport van CLEAR International Consulting gaat de trailermarkt een zware tijd tegemoet. In sommige landen voorspelt het bedrijf een daling van wel 10 procent.
CLEAR International Consulting onderzocht de trailermarkt in 15 Oost-Europese landen, van Estland en Polen tot Rusland en Turkije. Met name die twee laatste landen krijgen dit jaar te maken met een grote afname in de vraag naar nieuwe trailers. Afgelopen jaren ging het met name in Rusland en Turkije nog erg goed, met veel groei en recordverkopen. Volgens het rapport van CLEAR is deze groei definitief voorbij en daalt de vraag dit jaar met meer dan 10 procent.
Onzekerheid
In andere Oost-Europese landen is de daling niet zo scherp, maar ook daar gaat het niet heel goed. De grootte van de trailermarkt in Rusland en Turkije heeft veel invloed op de andere landen in Oost-Europa. Alleen Litouwen en Polen noteren positieve cijfers. Hier neemt de vraag enigszins toe, al is met name in Polen de groei veel minder dan eerder voorspeld. Veel ondernemers stellen de aanschaf van nieuwe trailers nog even uit.
“Vooral goedkopere trailers zoals zeilenopleggers en containerchassis hebben sneller last van een daling, waar duurdere trailers zoals koelers en tankers minder kwetsbaar zijn”, vertelt Gary Beecroft, directeur van CLEAR International. Hij legt uit dat ook internationale invloeden effect hebben op de trailermarkt. “De Amerikaanse importtarieven kwamen precies op het moment dat de markt kon gaan groeien. De tarieven vergrootten de onzekerheid, wat een negatief effect had op de verkopen.”
Ook in West-Europa blijven de verkopen van nieuwe trailers in 2025 naar verwachting achter, al zijn de cijfers nog positief. Met name Duitsland en België hebben te maken met minder groei dan voorspeld. Voor volgend jaar verwacht CLEAR dat de trailermarkt weer enigszins opkrabbelt.