Eén van Scania Gryphus-varianten van Defensie blijkt in combinatie met de standaard 8-voet container hoger te zijn dan de wettelijk toegestane 4 meter. Het gaat om enkele centimeters, laat Defensie weten.

De leverancier, schrijft Defensie, doelend op Scania, is op de hoogte gesteld en voert samen met Defensie metingen uit. Indien de geconstateerde hoogte-overschrijding dan wordt bevestigd, heeft de leverancier aangegeven het probleem op te lossen. Deze versie van de Gryphus, de Scania Gryphus High Operational met 8-voet container, mag voorlopig niet de openbare weg op. Dat heeft minister Ank Bijleveld-Schouten de Kamer vandaag per brief laten weten. 

Ontheffing

Defensie gaat nu ontheffing vragen om met de specifieke combinatie Scania Gryphus High Operational met 8-voet container toch de weg op te mogen. De toestemming zal dan gelden voor een bepaalde tijd en specifieke routes. Toestemming is mogelijk als ook de Rijksdienst voor Wegverkeer de route als veilig heeft aangemerkt. In afwachting daarvan mag deze specifieke combinatie niet de openbare weg op. Eerder bleken de Scania’s ook al te hoog om in de garages van kazernes te passen.

Vervanging

De Scania Gryphus vervangt geleidelijk de meer dan 30 jaar oude huidige DAF vrachtwagens. Het is een deel van het zogenoemde programma Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW). Een deel van de voertuigen is opgebouwd uit een vrachtwagen en een laadbak (met kraan, laadlift of personeelsmodule). Een ander deel bevat een container. (een commandovoering-, werkplaats-, brandstof- of gewone goederencontainer). Defensie heeft meer dan 1.600 acht voet containers besteld. Voertuig en laadbak of container worden zoveel mogelijk als systeem bij elkaar gehouden.

Reactie Scania

We hebben Scania om een reactie gevraagd. De truckfabrikant stelt dat de trucks voorzien van een container hooguit twee centimeter boven de vier meter uit komen. “Zoals Defensie aangeeft, gaan wij dit voor ze oplossen.” 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
29 oktober 2025
Eerste elektrische Volvo met dubbellucht naloopas in Nederland
29 oktober 2025
Webfleet voorspelt onderhoud met AI
29 oktober 2025
In de werkplaats en in de cabine
28 oktober 2025
Strategisch partnerschap Schmitz Cargobull en AddSecure
28 oktober 2025
Luisteren naar de markt
27 oktober 2025
Veiling miljoenste Scania vrachtwagen
Meest bekeken berichten
Recente reacties