Begin volgend jaar komt de nieuwe Toyota Hilux op de markt. De pickup is nog altijd stoer en degelijk, maar krijgt onderhuids veel vernieuwingen. Hij komt er als volledig elektrisch, hybride en zelfs op waterstof.

De negende generatie van de Toyota Hilux luidt een nieuw tijdperk in voor de legendarische pickup. Voor het eerst wordt de Hilux leverbaar met een batterij-elektrische aandrijflijn. Deze wordt in het eerste kwartaal van 2026 verwacht. Later in het jaar wordt het aanbod uitgebreid met een hybride model. In 2028 verschijnt ook een Hilux met een waterstof-elektrische aandrijflijn. Met deze nieuwe generatie zal de Hilux altijd voorzien zijn van geëlektrificeerde aandrijving, geheel in lijn met Toyota’s multi-path-filosofie.

Met de nieuwe generatie stapt Hilux over op één carrosserievorm – de Double Cab – in lijn met de voorkeur van klanten. In het interieur is de kwaliteit van de gebruikte materialen op alle fronten verhoogd, met invloeden van de nieuwe Toyota Land Cruiser. In Nederland zal de Hilux geleverd worden als vijfpersoons variant en ook als een tweepersoons variant met laadruimte in de cabine. Alle 4×4- en off-road-bedieningen zijn centraal gegroepeerd voor eenvoudige bediening; het BEV-model gebruikt een single-action shift-by-wire-keuzeschakelaar.

Vierwielaandrijving

Nieuwe Hilux-eigenaren hebben toegang tot remote- en connected-diensten via de MyToyota-app, handig voor zowel particuliere als zakelijke/fleetklanten. Wagenparkbeheerders kunnen gegevens van maximaal 10 voertuigen bekijken, waaronder locatie, brandstofniveau en EV-laadstatus, en rij-analyses zoals rittenhistorie. Dit is ook de eerste Hilux met elektrische stuurbekrachtiging. Dit heeft als voordelen directer stuurgedrag, gemakkelijker manoeuvreren en minder kans op terugslag bij rijden over oneffen terrein.

De aandrijflijn bestaat uit een lithium-ionbatterij van 59,2 kWh (bruto) en eAxles voor en achter die permanente vierwielaandrijving bieden, met 205 Nm koppel aan de voorzijde en 268,6 Nm aan de achterzijde. Voorlopige – nog niet gehomologeerde – gegevens geven een laadvermogen van 715 kg, een trekgewicht van 1.600 kg en een WLTP-rijbereik van ongeveer 240 km aan. Met een 150 kW DC-lader is de auto binnen 30 minuten van 10 naar 80% geladen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
12 november 2025
Nieuwe generatie Toyota Hilux komt volgend jaar
12 november 2025
Van der Werff zet MAN eTGX megatrekker in
12 november 2025
Maat – Wat lokaal begint, groeit verder
11 november 2025
Mercedes-Benz Arocs 10×4 en 10×8 voor DB Kiepers
11 november 2025
Voorbereid op wat komen gaat
10 november 2025
Kusters kiest voor Scania vanwege service
Meest bekeken berichten
Recente reacties