Met trots opent Scania zijn nieuwe fabriek in China. Hiermee behaalt het een belangrijke mijlpaal: niet alleen voor Scania zelf, maar voor de hele Westerse auto-industrie.
De nieuwe fabriek in Rugao, China, beslaat zo’n 800.000 m2. Het markeert één van de grootste investeringen van Scania ooit. Het complex heeft een capaciteit van 50.000 nieuwe voertuigen per jaar. Tot nu toe werden vrachtwagens voor de Chinese en Aziatische markt nog vooral in Zwolle geproduceerd. De fabriek draait vrijwel geheel op duurzame energie, zoals groene stroom en bio-gas, dat lokaal geproduceerd wordt.
De Chinese fabriek van Scania is echter van belang om een heel andere reden. Scania is de eerste Westerse OEM die van de Chinese overheid een volledige vergunning voor het produceren van voertuigen heeft gekregen. Tot nu toe mochten Westerse merken wel produceren in China, maar alleen in een samenwerking met een Chinees bedrijf. De fabriek van Scania in China is echter geheel eigendom van Traton.
Experts zien in de fabriek een verdere beweging van China richting een open automarkt. De primeur van Scania is dan ook een belangrijke stap, waar andere fabrikanten jaloers op zullen zijn. In de fabriek zal onder andere de Scania NEXT ERA geproduceerd worden, een speciaal model voor de Chinese markt. De eerste voertuigen rollen eind dit jaar van de band.