TLN roept Europarlementariërs dan ook op om niet akkoord te gaan met grote delen van de huidige voorstellen. “De Europese Commissie wil binnenlands vervoer door een buitenlands bedrijf (‘cabotage’) vijf dagen achter elkaar onbeperkt toestaan. Dit betekent dat bijvoorbeeld een Pools of een Roemeens bedrijf dat voor een internationale rit in Nederland moet zijn, de dagen erna vijf dagen lang vrijelijk opdrachten kan doen binnen Nederland tegen veel lagere kosten doen dan zijn Nederlandse concurrent. Ook al moet hij voor die ritten wel Nederlands loon betalen, hij betaalt niet dezelfde (hoge) sociale premies. Die premies zijn in Nederland 30 procent van de kosten. Deze oneerlijke concurrentie is niet goed voor de BV Nederland.”
Inefficiënt
TLN vindt het beter om de huidige regels te behouden. Buitenlandse bedrijven mogen dan maximaal drie binnenlandse ritten in een week uitvoeren. “Naast een raamwerk voor oneerlijke concurrentie brengt de Europese Commissie met haar voorstellen inefficiënte oplossingen voor problemen die wel degelijk spelen in de Europese transportsector. Dat zijn onder meer de grote loonverschillen tussen de lidstaten en het nomadenbestaan dat sommige chauffeurs leiden”, aldus TLN.
Loon
De voorstellen van de Europese Commissie bevatten een zogeheten detacheringsrichtlijn. Chauffeurs krijgen volgens die richtlijn betaald volgens de regels van het land waar ze op dat moment rijden. Bij een internationale rit van bijvoorbeeld Eindhoven naar het Franse Straatsburg zou dit betekenen dat voor de chauffeur elke paar uur een ander loon zou gelden. Dat moet bijgehouden en administratief verwerkt worden. Transportbedrijven zouden daarvoor een kostbaar administratief apparaat moeten optuigen. Ook TLN vindt dat er een gelijk speelveld nodig is en dat chauffeurs gelijk loon voor gelijk werk verdienen, maar de Commissie schiet met dit voorstel haar doel voorbij, zegt TLN.
Leeg
Het Europees Parlement wil niet dat chauffeurs maandenlang onderweg zijn. Het parlement stelt voor dat niet alleen de chauffeur, maar ook de vrachtauto elke drie weken naar het land van herkomst terugkeert. Omdat er vanuit West- naar Oost-Europa veel minder lading te vervoeren is, betekent dit dat er straks vrachtauto’s voor niets leeg terugrijden naar het oosten. Ook TLN is tegen het nomadenbestaan van chauffeurs en vindt dat chauffeurs eens per vier weken terug naar huis moeten kunnen. Maar het verplicht terugsturen van de vrachtauto is totaal onzinnig, vindt TLN. Zoals dat ook niet voor vliegtuigen, treinen of schepen geldt, zo zou dat ook niet moeten gelden voor vrachtauto’s.