De RAI Vereniging laat weten dat de nieuwe minister van Infrastructuur & Waterstaat, Mark Harbers, bereid lijkt om elektrische bestelauto’s van de toekomstige vrachtwagenheffing vrij te stellen. Die heffing moet in 2026 ingaan als vervanger van het Eurovignet.

De minister schrijft dit in antwoord op vragen van Groen Links. In het huidige wetsvoorstel zouden alle voertuigen van 3.500kg of zwaarder onder de heffing komen te vallen. Hierdoor zouden elektrische bestelwagens, die door hun accupakket een hoger gewicht hebben dan dezelfde bestelwagen met een conventionele motor, te weten 4.250 kg, ook onder de heffing vallen. Oneerlijk volgens RAI Vereniging. “Dit ondermijnt het doel om het bestelwagenpark komende jaren te elektrificeren en de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen terug te dringen. Ondernemers zullen uit kostenoverweging immers sneller voor de dieselvariant kiezen die niet onder de heffing komt te vallen,” schrijft de organisatie. RAI Vereniging heeft meerdere malen haar bezwaren geuit tegen deze uitwerking en laat weten blij te zijn dat de nieuwe minister hier nu gehoor aan geeft.   

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
29 oktober 2025
Eerste elektrische Volvo met dubbellucht naloopas in Nederland
29 oktober 2025
Webfleet voorspelt onderhoud met AI
29 oktober 2025
In de werkplaats en in de cabine
28 oktober 2025
Strategisch partnerschap Schmitz Cargobull en AddSecure
28 oktober 2025
Luisteren naar de markt
27 oktober 2025
Veiling miljoenste Scania vrachtwagen
Meest bekeken berichten
Recente reacties