Als een vrachtwagen wordt opgenomen in het wagenpark van Chr. Vermeer Transport kunnen er verschillende merken banden op zitten, maar wanneer een band aan vervanging toe is, kiest werkplaatschef Kees Gerritsen sinds enkele jaren exclusief voor Giti.
Partnercontent
De kennismaking in 2019 met Giti, of GT Radial zoals het toen nog heette, kwam per toeval tot stand. Kees Gerritsen: “Onze eigenaar, Christiaan Vermeer, had een goede kennis die een eigen bandenservicebedrijf was begonnen en die hem wees op Giti. Om hem die business te gunnen zijn wij die banden toen gaan gebruiken. Bij het A-merk dat we daarvoor gebruikten, hadden we niet per se een A-ervaring, laat ik het zo zeggen. Ondertussen kostten die banden wel het dubbele van Giti-banden. We hebben ook nog wel andere merken geprobeerd, maar of ze sleten te hard, of ze spoorden niet goed op de stuuras. Met Giti hebben we eigenlijk nooit slechte ervaringen gehad.”

Veelzijdig
Chr. Vermeer Transport is een veelzijdig logistiek dienstverlener, in het bijzonder toegerust voor geconditioneerd vervoer, het vervoer van gevaarlijke stoffen, containervervoer en uitzonderlijk vervoer van materieel. Vooral bij dat laatste werk gaat het niet zozeer om banden die hoge kilometrages kunnen hebben als wel om robuustheid. “Onze banden worden oud, zonder dat ze kaal worden. Of eigenlijk moet ik zeggen: ze worden wel oud, maar dan zijn ze ook op. Op sommige van onze wagens maken de banden zo’n 50.000 kilometer per jaar. Na twee, tweeënhalve ton is zo’n band, afhankelijk van de positie, op. Dat is ook de reden dat ik geen vernieuwde banden wil hebben, want na vier jaar is het loopvlak misschien wel aan vernieuwing toe, maar wat ons betreft is het karkas dan wel zo’n beetje klaar.”
“Vanwege het werk dat wij doen, maken we namelijk best wel wat inrijdingen mee. Bij het werk op veilingen bijvoorbeeld, maar ook bij het vervoeren van zwaar materieel op bouwplaatsen, waar nog wel eens wat puin of metaal rondslingert. Als je dan een band hebt van vijf-, zeshonderd euro doet dat pijn als je die weg moet gooien. Dan heb ik liever een Giti die heel wat minder kost en bovendien behoorlijk wat kan hebben.”
“Giti heeft overigens een heel breed assortiment, ook in maatvoeringen. Sinds kort hebben ze zelfs een stuurasband in de maat 355/50, die toegepast wordt op een lowdecker. Het is maar een beperkt aantal bandenfabrikanten die die maatvoering heeft, waaronder Giti. Vanwege de diepladers die wij hebben, gebruiken we ook kleinere maten, ‘stepwielen’ worden ze wel genoemd. Ook die heeft Giti, en ook met een goede loadindex, dus de zwaardere tonnages kunnen ze ook aan. Giti kan eigenlijk alles leveren wat wij gebruiken. En het is een mooie band om te zien, met mooie schouders. Je hebt banden die afgeronde schouders hebben. Giti heeft dat niet. Hun banden zien er echt stoer uit.”
Bandenleveranciers
Nieuwe Giti’s betrekt Chr. Vermeer Transport van twee lokale bandenleveranciers, die desgewenst ook de banden op locatie komen monteren. Daarnaast heeft Chr. Vermeer van verschillende maten banden op velg gemonteerd op voorraad. In de kort geleden geheel gemoderniseerde werkplaats, waarbij deze in oppervlakte is verdubbeld en voorzien van een gloednieuwe keurstraat, wordt onder de naam Chr. Vermeer Service onderhoud aan het eigen wagenpark, maar soms ook voor derden uitgevoerd. Kees Gerritsen: “Wanneer er ongelijkmatige slijtage is opgetreden, kunnen we zelf de wielen wisselen. Je zet dan bijvoorbeeld de rechter stuurasband op de linkerkant en andersom. Als je er op tijd bij bent, kan zo’n band nog even mee. Dat is een ander groot voordeel van Giti: de banden die wij van ze gebruiken, zijn niet rijrichtinggevoelig. En als er dan een keer een band lek is gereden hebben we in korte tijd een vervanger gemonteerd, of indien nodig een complete set.

Zoeken
Is het dan allemaal hosanna wat de banden van Giti betreft, of heeft Kees Gerritsen ook nog wel wat te wensen? “Eigenlijk niet. We hebben heel goede ervaringen met Giti. Als ik dan toch iets moet noemen wat ik van chauffeurs wel eens hoor, is dat een nieuwe trekasband vaak nog een beetje zoekt, vooral in de bochten. Maar dat is meer een kwestie van wennen, want uitbreken doet de wagen toch niet. Dat is echt het enige wat ik kan bedenken. Verder niets dan lof voor Giti.”
