De tijdelijke stop in de levering van V8-motorblokken aan Scania heeft een typische oorzaak. Dat blijkt uit een document dat de redactie van Aftersales Truck heeft ingezien. Het gaat om leveranciers die na een overname de fabriek willen sluiten waar de blokken nu vandaan komen.

Prijsverhoging

De producent van de blokken is Halberg Guss, een gieterij uit Leipzig. Sinds enkele maanden is dit bedrijf in handen van de Prevent Group. Deze groep bestaat uit toeleveranciers die de prijzen van hun onderdelen, dus ook voor de 16 liter V8-motorblokken, flink hebben verhoogd. Volgens onze  bron wordt in sommige gevallen wel het tienvoudige gevraagd. Hierop reageerde de VW-holding waar Scania toe behoort met de reactie dat het dan de blokken beter zelf kan gaan gieten.

De reactie van Prevent hierop is dat het mogelijk de gieterij in Leipzig wil sluiten. Het personeel van Halberg Guss is daarop al sinds ruim twee weken in staking, bevreesd als het is voor baanverlies. Het leveringsprobleem raakt behalve Scania ook Opel. Fabrieken in Eisenach en het Spaanse Zaragoza zitten nu ook deels zonder onderdelen.

De laatste ontwikkeling is dat Prevent het personeel van Halberg heeft aangeboden de fabriek tot eind volgend jaar open te houden.

Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
3 november 2025
Heden en verleden met AI bij het DAF Museum
3 november 2025
Heisterkamp opent vestiging in Moldavië
3 november 2025
Chef werkplaats Kees Gerritsen over Giti truckbanden: Alles op Giti
31 oktober 2025
Het rendez-vous van de transportwereld: SOLUTRANS 2025 – vraag nu uw gratis toegangsbadge aan
31 oktober 2025
‘Eindelijk kunnen we laten zien wat we kunnen’
30 oktober 2025
200 Ford Ranger pick-ups voor Rijkswaterstaat
Meest bekeken berichten
Recente reacties