De tijdelijke stop in de levering van V8-motorblokken aan Scania heeft een typische oorzaak. Dat blijkt uit een document dat de redactie van Aftersales Truck heeft ingezien. Het gaat om leveranciers die na een overname de fabriek willen sluiten waar de blokken nu vandaan komen.
Prijsverhoging
De producent van de blokken is Halberg Guss, een gieterij uit Leipzig. Sinds enkele maanden is dit bedrijf in handen van de Prevent Group. Deze groep bestaat uit toeleveranciers die de prijzen van hun onderdelen, dus ook voor de 16 liter V8-motorblokken, flink hebben verhoogd. Volgens onze bron wordt in sommige gevallen wel het tienvoudige gevraagd. Hierop reageerde de VW-holding waar Scania toe behoort met de reactie dat het dan de blokken beter zelf kan gaan gieten.
De reactie van Prevent hierop is dat het mogelijk de gieterij in Leipzig wil sluiten. Het personeel van Halberg Guss is daarop al sinds ruim twee weken in staking, bevreesd als het is voor baanverlies. Het leveringsprobleem raakt behalve Scania ook Opel. Fabrieken in Eisenach en het Spaanse Zaragoza zitten nu ook deels zonder onderdelen.
De laatste ontwikkeling is dat Prevent het personeel van Halberg heeft aangeboden de fabriek tot eind volgend jaar open te houden.