De kosten voor het wegvervoer, exclusief specifieke marktomstandigheden en brandstofkostenontwikkeling, stijgen volgens een rapport van Panteia in 2024 met 3,8 tot 5,3 procent. Voor 2023 zal de gerealiseerde kostenstijging uitkomen tussen 4,8 en 8,8 procent, in lijn met de raming zoals in 2022 voor 2023 is afgegeven.

Panteia merkt daarbij op dat de raming voor 2024 wel minder voorspelbaar is dan het afgelopen jaar vanwege het ontbreken van een cao voor het beroepsgoederenvervoer.

De gerealiseerde loonkostenontwikkeling in 2023 is 8,9 procent ten opzichte van 2022. De loonkostenontwikkeling voor 2023 is gebaseerd op het cao-akkoord, dat in de kern bestaat uit een loonstijging van 7,5 procent, een eenmalige uitkering van 250 euro per 1 januari, een reiskostenvergoeding en de doorbetaling van verplichte opleidingstijd.

Brandstof- en energiekosten

De brandstofkosten zijn in 2023 met gemiddeld 9,1 procent gedaald ten opzichte van 2022. De gerealiseerde kostenstijging inclusief brandstofkostenontwikkeling van 2023 varieert tussen 3,7 en 7,8 procent. Veel ondernemers hanteren een brandstofclausule om de fluctuaties in de dieselprijs op te vangen. Ook hanteren bedrijven soms een energieclausule om prijsstijgingen van elektriciteit en gas (gedeeltelijk) op te kunnen vangen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
3 november 2025
Heden en verleden met AI bij het DAF Museum
3 november 2025
Heisterkamp opent vestiging in Moldavië
3 november 2025
Chef werkplaats Kees Gerritsen over Giti truckbanden: Alles op Giti
31 oktober 2025
Het rendez-vous van de transportwereld: SOLUTRANS 2025 – vraag nu uw gratis toegangsbadge aan
31 oktober 2025
‘Eindelijk kunnen we laten zien wat we kunnen’
30 oktober 2025
200 Ford Ranger pick-ups voor Rijkswaterstaat
Meest bekeken berichten
Recente reacties