De kosten voor het wegvervoer, exclusief specifieke marktomstandigheden en brandstofkostenontwikkeling, stijgen volgens een rapport van Panteia in 2024 met 3,8 tot 5,3 procent. Voor 2023 zal de gerealiseerde kostenstijging uitkomen tussen 4,8 en 8,8 procent, in lijn met de raming zoals in 2022 voor 2023 is afgegeven.
Panteia merkt daarbij op dat de raming voor 2024 wel minder voorspelbaar is dan het afgelopen jaar vanwege het ontbreken van een cao voor het beroepsgoederenvervoer.
De gerealiseerde loonkostenontwikkeling in 2023 is 8,9 procent ten opzichte van 2022. De loonkostenontwikkeling voor 2023 is gebaseerd op het cao-akkoord, dat in de kern bestaat uit een loonstijging van 7,5 procent, een eenmalige uitkering van 250 euro per 1 januari, een reiskostenvergoeding en de doorbetaling van verplichte opleidingstijd.
Brandstof- en energiekosten
De brandstofkosten zijn in 2023 met gemiddeld 9,1 procent gedaald ten opzichte van 2022. De gerealiseerde kostenstijging inclusief brandstofkostenontwikkeling van 2023 varieert tussen 3,7 en 7,8 procent. Veel ondernemers hanteren een brandstofclausule om de fluctuaties in de dieselprijs op te vangen. Ook hanteren bedrijven soms een energieclausule om prijsstijgingen van elektriciteit en gas (gedeeltelijk) op te kunnen vangen.