Gezien de enorme verkoopaantallen in de laatste maanden van vorig jaar is het geen verrassing. Nog altijd is het aantal nieuwe bestelauto’s dat wordt geregistreerd erg laag.
De enorme dip zette ook in juni nog voort. Dankzij de nieuwe BPM-regels en de invoering van zero-emissiezones zijn eind vorig jaar een recordaantal nieuwe bestelauto’s op kenteken gezet. Deze profiteren nog van de oude regels en mogen de komende jaren alle stadscentra nog in. Een groot deel van deze geregistreerde bestelauto’s is nog niet verkocht. Afgelopen maanden kwamen de verkopen dus van deze voorraad en werden er maar weinig nieuwe bestelauto’s geregistreerd.
In totaal kwamen vorige maand 1.679 nieuwe bestelauto’s op kenteken. Dit is ruim 80 procent minder ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De teller voor de eerste zes maanden van het jaar staat nog niet op 10.000 exemplaren. Na het eerste halfjaar van 2024 stond dit aantal op 45.920 voertuigen, een afname van 79 procent dus. AUMACON voorspelt voor 2025 dat het aantal nieuwe bestelauto’s niet boven de 38.000 uitkomt.
Ford verkocht de eerste zes maanden de meeste bestelauto’s, met een marktaandeel van 19,2 procent. Volkswagen en Renault stonden op plaats twee en drie.