De economische vooruitzichten voor 2016 zijn naar beneden bijgesteld ten opzichte van de vorige KTV, mede door de wereldhandel die onder druk staat. Het economische vooruitzicht voor Nederland is echter goed, vergeleken met de overige landen in Europa. Op de binnenlandse markt is de koopkracht van consumenten sterk en dat zorgt voor vertrouwen bij ondernemers.
Voor 2017 is het economische beeld gematigder, zegt Panteia. De binnenlandse koopkracht en investeringen zullen naar verwachting licht dalen. Toch wordt groei verwacht van internationaal en nationaal volume. Voor 2017 verwacht Panteia 1,4 procent groei van volume.
Verwachte groei wegvervoer
Voor 2016 wordt voor het wegvervoer een groei verwacht van 2,3 procent in vervoerd volume. Het groeicijfer is daarmee lager dan dat van de binnenvaart (dat 3,2 procent groeit), maar in absoluut volume groeit wegvervoer harder in 2016 en 2017. Voor geheel 2016 wordt vooral een groei verwacht bij de productgroepen Chemie en Energie. Van alle modaliteiten wordt in het wegvervoer in 2017 de grootste groei verwacht, zowel in groeipercentage als in de groei van volume.
Files bij Antwerpen en grenscontroles (zowel m.b.t. vluchtelingen als terrorisme in Europa) zorgen voor oponthoud van het wegvervoer in België. De invoering van Belgische tol sinds april 2016 maakt wegvervoer in België minder aantrekkelijk. Deze ontwikkeling betekent een kleine versterking van de handelspositie van Nederland ten opzichte van Antwerpen.
Panteia verwacht een matiging in groei voor 2017 voor zowel het binnenlands vervoer als het internationale vervoer. De groei is naar verwachting 1,0 procent. Dit is in lijn met de algemene (economische) ontwikkelingen.