Green Dynamics bouwt diesel om naar EV

Vervuilende dieselvoertuigen ombouwen tot een elektrische variant. Hiermee speelt Green Dynamics, een initiatief van TSN Groen en de Eindhovense technologie-ontwikkelaar XYZ Dynamics, in op de noodzaak om de uitstoot in centra van steden te beperken. Immers, in 2025 hebben al veel steden een zone in de binnenstad waar bedrijfsvoertuigen met een verbrandingsmotor niet in mogen. Vrijdag 17 juni wordt het door de RDW goedgekeurde prototype onthuld bij logistiek dienstverlener TSN Groen in Houten.

Volgens Alex Pap en Andries Vlot, ceo’s van XYZ Dynamics en TSN Groen, is het aanbod van nieuw elektrisch vanuit de fabriek te laag. “De productie gaat, door het tekort aan materialen en arbeidsplaatsen, te langzaam. Tussen bestellen en afleveren zit al gauw twee jaar. Kleine vrachtwagens komen überhaupt niet nieuw elektrisch van de band rollen. Daarbij komt dat de specificaties van de voertuigen niet toereikend zijn. Zo moet je voor een efficiënte belevering een actieradius hebben van minimaal 200 kilometer.”

Doelgroep

Bij het ombouwen worden de voertuigen optioneel voorzien van een batterijwisselsysteem. Green Dynamics richt zich in eerste instantie op kleine vrachtwagens met chassiscabine die gebruikt worden voor transport van grote consumentengoederen en waar je met rijbewijs B in mag rijden. Ook bouwbedrijven, hoveniers, en gemeenten, die bijvoorbeeld voertuigen hebben voor onderhoud van openbaar groen, behoren tot de doelgroep.  

Levensduur

De productie kan snel worden opgeschaald en past totaal in de duurzaamheidsgedachte van beide bedrijven. “Hiermee kunnen we de levensduur van vrachtwagens met 6 à 7 jaar verlengen. Na het ombouwen kunnen ze zo weer 500.000 kilometers mee”, zegt Pap. Bijkomend voordeel is dat ze niet naar de schroothoop gaan. Zelfs gerekend met oude dieselprijzen is de investering na een jaar of drie terugverdiend, zo is de inschatting.  

TSN Groen is niet alleen mede-initiatiefnemer, maar tevens de eerste klant. In juli gaan de eerste wagens de weg op om onder meer voor meubelbedrijven het transport te verzorgen. Als de pilot slaagt wil het bedrijf haar hele wagenpark, rond de honderd vrachtwagens, laten ombouwen. Volgens de initiatiefnemers is dat nog maar het begin. “Er veel interesse vanuit de markt en brancheorganisaties. Ook het ministerie van Economische Zaken kijkt er met belangstelling naar.” 

Potentie

Lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam Walther Ploos van Amstel ziet potentie in het alternatief, vooral op kortere termijn. “Producenten richten zich op de grote segmenten, zoals bestelwagens voor de bouw- en installatiesector. In dit segment, vrachtwagens met een opbouw, is deze ombouw nieuw. De komende jaren kun je hiermee vooruit, zeker nu de prijs voor nieuw elektrisch nog hoog is.”

Volgens de expert is het batterij-wisselsysteem vernieuwend. “Het punt met stroomvoorziening is dat je altijd je eigen stroom moet regelen. Hiermee kun je blijven doorrijden. Je maakt de operationele inzetbaarheid een stuk hoger. Sympathiek is ook dat je hiermee de oude auto redt en er nog vijf of misschien wel acht jaar mee vooruit kunt.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Emil Peeters has 553 posts and counting. See all posts by Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.