Dit jaar heeft AVT in Roosendaal een geheel nieuwe schade-afdeling in gebruik genomen. Hiermee breidt het bedrijf zijn activiteiten nog verder uit. Het specialisme van AVT gaat steeds verder.

Het bedrijf dat Arnold van Tilburg in 1966 oprichtte, specialiseerde zich al snel in hydrauliek, remmen en koppelingen. Anno 2023 heeft het bedrijf zich naast deze werkzaamheden ontwikkeld tot een merk­onafhankelijke reparateur van trucks en trailers. Revisie van motoren en remvoeringen behoren ook tot het portfolio, net als een technische groothandel onder de naam AVT PartsXpert. Ook fabriceert men eigen ontworpen hydraulische manifolds in een eigen machinefabriek.

Dit jaar werd de uitbreiding van het pand in Roosendaal in gebruik genomen. Naast een parkeerplaats met 78 parkeervakken voor trailers werd er maar liefst 3500 m2 werkplaats bijgebouwd. In een deel van de nieuwe werkplaats herstelt men schades aan trailers en vrachtwagens. Daarnaast neemt AVT binnenkort een werkplaats in gebruik voor onderhoud aan vuilniswagens. Bij deze specialistische voertuigen komt de kennis van hydrauliek zeer van pas.

Per week worden hier zo’n 15 tot 20 trailers gereed gemaakt na reparatie van kleine of grote schades.
Vooral Spies-Hecker producten in de verfmengruimte.

Alle merken

“Al geruime tijd houden we ons ook bezig met het repareren van schades”, legt directeur Ton van Tilburg uit. “Dat deden we in al onze vijf werkplaatsen. Met deze nieuwe werkplaats kunnen we dit centraal inrichten. Kleine schades repareren we nog steeds in deze werkplaatsen, maar voor grotere schades hebben we een gespecialiseerde werkplaats ingericht in Roosendaal.” AVT herstelt vooral schades aan trailers en laadbakken, maar ook vrachtwagens kunnen hier gerepareerd worden. Het gaat dan vaak om de opbouw. Het is vooral maatwerk. Naast schadeherstel is uiteraard ook refurbishment mogelijk.

De werkplaats van AVT is niet merkgebonden, zo legt Van Tilburg uit. Alle merken en alle types bovenbouw zijn welkom bij het bedrijf. De acht monteurs die in deze werkplaats werken hebben bij alle trailerbouwers opleidingen gevolgd, zodat ze van alle merken kennis hebben. Ook beschikt de werkplaats over alle benodigde apparatuur. Bovendien zijn afspraken gemaakt met alle verzekeringsmaatschappijen, zodat schade-afhandeling voor de klanten veel makkelijker verloopt.

“Al geruime tijd houden we ons ook bezig met het repareren van schades”, legt directeur Ton van Tilburg uit. “Dat deden we in al onze vijf werkplaatsen. Met deze nieuwe werkplaats kunnen we dit centraal inrichten.”

Alle trailers

Vestigingleider Frans Adriaansen heeft de nieuwe schade-afdeling onder zijn hoede. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de Truck en Trailer Service, alsook de nieuwe afdeling voor vuilniswagens. Hij vertelt dat in de werkplaats alle soorten trailers kunnen worden gerepareerd, of de opbouw nu van aluminium of hout is. Ook koelopleggers zijn geen enkele uitdaging voor AVT: voor het herstel van koelwanden zijn de monteurs opgeleid en beschikt men over speciale apparatuur.

In de werkplaats is ruimte voor zes opleggers. Per week worden hier zo’n 15 tot 20 trailers gereed gemaakt na reparatie van kleine of grote schades. Dankzij de grote hoogte en de 5-tons bovenloopkraan kunnen hele zijwanden tegelijk worden gemonteerd. Dankzij een goede naamsbekendheid weten klanten AVT te vinden voor schadeherstel. Adriaansen vertelt: “We hebben een aantal grote klanten, die elke keer als wij een trailer klaar hebben weer met een nieuw schadegeval komen.”

“Het is nog niet voorgekomen dat we een schade niet hebben kunnen maken”, vertelt Adriaansen trots. In de 17 jaar die hij al in dienst is, heeft hij de truck- en trailerservice helemaal opgebouwd. “Als een trailer te repareren is, dan repareren we hem.” Uiteraard gebeuren de reparaties ook met oog op het milieu: AVT draagt het keurmerk ‘duurzaam repareren’ van Stichting Duurzaam.

Luxe spuitcabine

In de werkplaats worden niet alleen schades gerepareerd. Men doet ook andere werkzaamheden. Zo monteert AVT ook alarmsystemen in opleggers, die de deuren op slot houden tot de plaats van bestemming is bereikt. Worden de deuren geforceerd of detecteert het systeem beweging in de trailer, dan wordt de alarmcentrale ingeschakeld. Ook het inbouwen van deze alarmsystemen is iets waar AVT zich in de loop van de jaren in heeft gespecialiseerd.


Kleine schades repareren we nog steeds in deze werkplaatsen, maar voor grotere schades hebben we een gespecialiseerde werkplaats ingericht in Roosendaal


In de werkplaats worden trailers ook voorbereid op spuitwerk. Omdat dit een stoffige boel kan zijn, is er een speciale luchtzuivering in de werkplaats, die alle lucht acht keer per uur filtert. Het spuiten gebeurt in de door Cleijsen uit Oudenbosch geplaatste Garmat spuitcabine. Hier is Adriaansen het meest trots op. De spuitcabine is 18 meter lang. Dankzij de hoogte van 5 meter kan ook de bovenkant van trailers gespoten worden: iets wat fabrikanten niet altijd doen maar wat vervoerders soms wel willen. Elke vier weken wordt de spuitcabine compleet gereinigd om hem in nieuwstaat te houden.

Aan beide zijden van de spuitcabine hangt een lift, waar de spuiter op kan staan. Deze kan langs de hele lengte van de trailer bewegen, zodat de hele zijkant in één beweging gespoten wordt. In de mengruimte kan men elke kleur maken. Ook metallic lak is geen enkel probleem. Met een geavanceerde spectrometer – die de kleur als het ware leest – kan bij AVT elke kleur exact nagemaakt worden.

Familiebedrijf

Of het nu om hydrauliek gaat, het inbouwen van alarmsystemen of het repareren van koelopleggers: bij AVT specialiseren ze zich in zeer specialistisch werk. Werknemers met veel kennis zijn hierbij onmisbaar. Gelukkig snapt AVT dat ze zuinig moeten zijn op hun personeel. Het is dan ook een echt familiebedrijf.

De spuitcabine is 18 meter lang. Dankzij de hoogte van 5 meter kan ook de bovenkant van trailers gespoten worden: iets wat fabrikanten niet altijd doen maar wat vervoerders soms wel willen. De spuitcabine is aan weerszijden voorzien van een zogenaamde Wall-Man. Deze kan langs de hele lengte van de trailer bewegen, zodat de hele zijkant in één beweging gespoten wordt.

“Wij zijn geen kil bedrijf”, zo vertelt Van Tilburg ons. “We hebben oog voor de mensen en kennen onze medewerkers. Iedereen is onderdeel van hetzelfde team, ook al zijn het verschillende business units. We helpen elkaar waar nodig.” Al snel gaat het over legendarische feestjes die het bedrijf geeft. Die avond nog gaat Van Tilburg met het hele team uit eten ter gelegenheid van een jubileum van een medewerker.

De uitbreiding van het pand, de werkplaatsen en de luxe verfstraat waren een flinke investering, geeft Van Tilburg toe. Het past echter bij de missie van AVT: de klant zoveel mogelijk ontzorgen. “Ons doel is om de verwachtingen van de klant te overtreffen”, legt Van Tilburg uit. “Natuurlijk dient de kwaliteit goed te zijn en moeten we onze levertijden nakomen. Maar we willen net dat beetje extra doen, een betrouwbare reparateur zijn voor onze klanten en een fijne plek om te werken voor ons personeel.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 november 2025
Profile DBS: we mogen best wat trotser zijn
12 november 2025
Nieuwe generatie Toyota Hilux komt volgend jaar
12 november 2025
Van der Werff zet MAN eTGX megatrekker in
12 november 2025
Maat – Wat lokaal begint, groeit verder
11 november 2025
Mercedes-Benz Arocs 10×4 en 10×8 voor DB Kiepers
11 november 2025
Voorbereid op wat komen gaat
Meest bekeken berichten
Recente reacties