De focus op veiligheid en de nabijheid en betrokkenheid van Volvo-dealer Bluekens waren belangrijke redenen om voor Volvo Trucks te kiezen. De vijftien exemplaren zijn afgelopen jaar stapsgewijs afgeleverd. Comgoed Transport kreeg vorig jaar al de beschikking over zeven Volvo FH 4×2-trekkers en drie Volvo FH 6×4-containerwagens met haakarmsysteem. Dit jaar zijn vijf Volvo FH 460 6×2-trekkers met Globetrotter-cabine geleverd.
Veiligheid
De nieuwe trucks zijn voorzien van Safety First Pro Line. Dat pakket bevat de meest uitgebreide en geavanceerde veiligheidssystemen, zoals lane change support, driver alert support, lane keeping support en forward collision warning met noodremfunctie en het Visibility-pakket. Dat bestaat uit statische bochtverlichting, mistlampen aan de voorzijde, koplamsproeiers, regensensor, automatische lichtschakelaar en Bi-Xenon-verlichting.
Midliftas
De Volvo 6×2-trekkers zijn af fabriek geleverd met midliftas. “Daar hebben we voor gekozen om het laadvermogen en de aslastverdeling te optimaliseren”, zegt Floris van der Paauw, mede-eigenaar van Comgoed Transport. De midliftas levert een gewichtsbesparing van circa vierhonderd kilo op ten opzichte van een conventionele 6×2-trekker. De trucks zijn ook voorzien van Work Remote, de draadloze afstandsbediening om onder andere het gewicht uit te lezen. “Chauffeurs kunnen dan naast de truck staan, waardoor zij een goed overzicht hebben en aan de shovelmachinist kunnen aangeven wanneer ze genoeg geladen hebben. Dit voorkomt overbelading en heeft ook weer te maken met veiligheid.”
Dynafleet & Connectivity
De Volvo’s FH zijn tot slot uitgerust met TPMS en Dynafleet. Dit informatiesysteem genereert een continue stroom data over onder meer de rijstijl van de chauffeur en de prestaties van de truck. Dat laatste aspect speelt een belangrijke rol bij het onderhoudsplan, dat Comgoed Transport afsloot met Bluekens Truck en Bus. Van der Paauw: “Just-in-time onderhoud is voor ons belangrijk. Wij willen niet olie verversen om het olie verversen, maar onderhoud laten verrichten als dat nodig is. Om dat goed te kunnen bepalen, hebben we data nodig. Dynafleet en Connectivity, waardoor Bluekens de status van de truck kan zien, helpen daarbij.”
Comgoed Transport
Comgoed Transport is op 1 maart 2018 opgericht en is onderdeel van Comgoed. Dat bedrijf bestaat sinds 2001 en richt zich op handel in compost, biomassa, champost en grond- en reststoffen. “Tot vorig jaar lieten we transport uitvoeren door charters”, zegt Van der Paauw. “Dat doen we nog steeds, maar daarnaast hebben we een transporttak opgericht om de service aan klanten in Nederland, België en Duitsland verder te verbeteren en hen nog sneller en beter van dienst te zijn.” Het wagenpark bestaat nu uit 18 trucks.
 
				 
															