fbpx
bekeken: 137 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

‘Zoveel mogelijk elektrisch koelen’

DOMEIN:

Geplaatst op: 14 september 2020, 09:22

Leestijd: 4 minuten

VTS Transport uit het Brabantse Boxmeer betrok drie jaar geleden een nieuw pand dat energieneutraal is en dat dagelijks acht tot tien megawatt aan elektriciteit genereert. Het is een eerste, belangrijke stap naar een duurzamer transportoperatie.

Joost Hafmans, DGA VTS Transport.

Medicijnvervoer naar zeker dertig Europese landen is de hoofdactiviteit van het bedrijf, dat zich laat splitsen in drie activiteiten: internationaal vervoer, warehousing en vervoer op de last mile. “Dat laatste betreft binnenlands vervoer met bakwagens tot zeven meter lang en een vloot van grote bestelauto’s”, legt DGA Joost Hafmans uit. Hij herinnert zich de tijd waarin het merendeel van de medicijnen zonder tussenkomst van extra koeling of conditionering vervoerd kon worden. Maar in 2013 kwam daar verandering in met de komst van de GDP-richtlijnen. Sindsdien moeten de meeste medicijnen vervoerd worden op een temperatuur van tussen de 15 en 25 graden Celsius. Het had tot gevolg dat VTS alleen nog met materieel rijdt, waarvan de laadruimten gekoeld worden.

Controle

Hafmans legt uit dat klanten in toenemende mate transparantie willen over de temperatuur van hun medicijnen voor, tijdens en na de rit. Informatie die de basis vormt van een bedrijfsvoering, waarbij alles om tijd en temperatuur draait. “We betrekken onze info van het Track King systeem van onze koelmachines. Omdat we met zeker 150 verschillende klanten te maken hebben, worden mails met informatie over de temperatuur tijdens de reis volautomatisch verzonden. Het gaat daarbij al gauw om zo’n 500 mails per dag”, legt Hafmans uit. “Sommige klanten willen dat de lading een bepaalde temperatuur heeft alvorens die wordt ingeladen. Daar houden we allemaal rekening mee in ons systeem.”

VTS kan pallets in het eigen warehouse vriezen tot minus 40 graden en koelen van twee tot acht graden of van 15 tot 25 graden. “Die twee tot acht graden wordt vaak gevraagd bij vaccins, die van 15 tot 25 graden bij pillen.” In totaal kan VTS 46.000 pallets geconditioneerd opslaan. VTS heeft zelf een integratie ontwikkeld van het Transport Management Systeem, waar de planning wordt gedaan, het Fleet Management Systeem en het eerder genoemde systeem waarmee temperaturen worden geregistreerd. 

“Voor onze klanten bieden we alle gewenste info op één scherm aan. Gedurende de hele logistieke operatie is er sprake van een gesloten temperatuurketen. Daarbij is er altijd snel contact met de chauffeur mogelijk. Dit systeem werkt permanent”, zegt Hafmans, die er een mooi detail bij haalt: “Met ons systeem weet de klant alvorens er bij hem gelost wordt hoe het zit met de temperaturen van zijn medicijnen en krijgt hij een rapport direct na het lossen.” 

Alle orders staan in een overzicht, waarbij er alleen met realtime data wordt gewerkt, verzekert Hafmans. Via de website van VTS kunnen klanten het logistieke proces volgen en volgt er bijtijds een e-mail wanneer er van de klant wat verwacht wordt. 

Wagenpark

VTS vertrouwt voornamelijk op trucks van Volvo en Scania, en op trailers van Schmitz. “We zitten nu op zo’n 200 Schmitz trailers en we beschikken over zo’n 175 trekkende eenheden. We kiezen meest voor Volvo en Scania. Deze merken bieden ons wat het beste bij ons past. De trucks zijn zuinig en gaan moeiteloos een miljoen kilometer mee.” De verschillende inzet vraagt om variatie: “We hebben ook enkele DAF trucks rijden. Die zetten we in voor langere ritten, waarvoor een dubbele bemanning nodig is. Die maken gebruik van een DAF met de grote Super Space Cab cabine.” 

Hafmans vertelt dat zijn bedrijf ook in Scandinavië rijdt met LZV. “Die koppelen we in Malmö en dan kunnen we efficiënter te werk gaan: meer lading, minder trekkende eenheden. Dat is ook de reden waarom we nog rijden met twintig aanhangwagencombi’s. Gebleken is dat we daarmee ritten kunnen doen naar klanten met uiteenlopende eisen op het gebied van temperatuur. De ladingen worden in één combi meegenomen en we voldoen voor onze klanten aan de diverse temperatuur-eisen.”

Het bedrijf is nog altijd groeiende volgens Hafmans, van een crisis wordt niks gemerkt. “Door die groei trekken we als het ware werk naar ons toe. We kunnen tal van ladingen bundelen in ritten. Dat maakt dat we voor de farmaceutische industrie steeds aantrekkelijker worden. Wat helpt is dat we ervaring hebben in alle landen van Europa wat export en documenten betreft. Nieuwe klanten kunnen we moeiteloos laten aansluiten op onze IT-omgeving. Meestal gebeurt dat via een EDI-verbinding, waarna de klant kennis maakt met de transparantie van ons werk.”

Eigen werkplaats

Het meeste onderhoudswerk doet VTS in eigen beheer. Daartoe heeft het bedrijf een aparte werkplaats met drie monteurs. “Daar doen we kleine reparaties en apk’s. De koelmachines worden door de leveranciers met behulp van een mobiele werkplaats geserviced. Grote reparaties laten we bij de truckdealer uitvoeren.”

In het grote hoofdgebouw van het bedrijf, worden medicijnen niet alleen opgeslagen. “We doen ook aanvullende werkzaamheden zoals ompakken of verpakken van medicijnen. Al die zogenaamde Value Added Services worden uitgevoerd met in achtneming van de GDP-richtlijnen.”

Zonne-energie

Op dit moment levert de hoofdvestiging van VTS uit Boxmeer nog veel elektriciteit terug aan het netwerk. Maar Hafmans is duidelijk over de koers van het bedrijf: “Het verduurzamen waardoor we emissievrij gaan vervoeren gaat sowieso gebeuren.” Hij is op de hoogte van de ontwikkelingen bij de genoemde truckmerken die alle een elektrische dan wel een hybride truck in de startblokken hebben staan. 

Ook op het gebied van koelmachines komt elektrisch koelen dichterbij. “Zeker voor ons werk op de korte afstand zie ik dit binnen afzienbare tijd gebeuren. Maar in de Oost-Europese landen waar wij leveren, zullen we vooralsnog nog wel even met dieseltrucks die kant op gaan. Daarbij komt het al voor dat een koelmachine hier en daar al aan de stekker kan wanneer de chauffeur rust maakt. Wij willen graag de koers van verduurzamen voortzetten. Maar we zullen nooit de GDP-richtlijn of andere klant-eisen ondergeschikt kunnen of willen maken aan ons streven naar emissievrij vervoer.” 

Grote speler

Wie kijkt naar de klantenlijst van VTS Boxmeer, komt daar vrijwel alle farmaceutische bedrijven tegen die er zijn. In totaal heeft VTS een kleine 150 klanten. Zij worden bediend door een bedrijf dat 275 werknemers telt. Zij sturen een vloot aan van 175 trekkende eenheden en 200 trailers. Met die vloot brengt VTS jaarlijks 590.000 pallets in beweging, verdeeld over een kleine 60.000 orders. 

Bram Schot naar ShellRensa blijft bestellen bij Van…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties