bekeken: 110 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4,00)

Zelfstandig samenwerken

DOMEIN:

Geplaatst op: 26 juni 2020, 09:35

Leestijd: 4 minuten

Onder de noemer Truckbandenservice Nederland bundelen 48 onafhankelijke, lokale specialisten hun kennis en kunde. Het landelijk netwerk wil qua service en prijsstelling een alternatief bieden voor de grootmachten in de bandensector.

OOnderling gedeelde vakkennis, korte lijnen voor 24/7 bandenpechhulp, korte aanrijtijd – dat zijn enkele belangrijke diensten die Truckbandenservice Nederland biedt aan transportbedrijven. Alle bij de BV aangesloten partijen zijn behalve retailer ook specialist in uitlijnen, balanceren en (de-)monteren. Aan de officiële start (begin juni) is een periode van enkele jaren voorafgegaan. In die periode bestond weliswaar ook al samenwerking, maar met een beperkt aantal deelnemers. Dit collectief van Onafhankelijke Bandenservicebedrijven (OBS) wist ondanks inspanningen het regionaal niveau niet te ontstijgen.

“We gaan de deelnemers heus niet voorschrijven dat ze moeten veranderen van huiskleur of merkenpakket.”

Achter de schermen is daarom de afgelopen tijd vol gas gegeven aan een herstart: andere naam, fonkelnieuwe website inclusief dealerlocator, verbeterde pechservice-app voor transporteurs en een uitsluitend voor leden toegankelijke virtuele bandenwinkel. De teller van het deelnemersveld staat inmiddels op 42, samen goed voor 48 vestigingen en een landelijk dekkend netwerk. Nu er voldoende body bestaat, vinden de initiatiefnemers de tijd rijp om het bestaan van TBSN en zijn diensten breed te communiceren.

Verkoopachtergrond

In tien jaar tijd is de truckbandenmarkt sterk veranderd, analyseert Peter Jansma (oud-eigenaar van PJ Bandenservice | links op de foto). “Producenten zijn nog sterker hun stempel gaan drukken op de retail. Vroeger was de handel in truckbanden een regioactiviteit. Dáár zat je klandizie. Alleen: wat we vergeten, is dat het zaken doen tegenwoordig wordt gedomineerd door mondiale spelers. Met concepten waar altijd een verkoopachtergrond achter zit. Door internet, schaalvergroting in transport, internationalisering is het commerciële aspect transparant geworden. Dat maakte je positie als individuele bandenspeler kwetsbaarder en vergroot de noodzaak tot krachtenbundeling.”

‘Ons collectief is niet afhankelijk van een OEM op bandengebied’

TBSN wil als alternatief een marktconforme propositie neerleggen die zich ook onderscheidt in aftersales op het gebied van banden. Met begrip voor de vrijheid die een zelfstandig ondernemer nu eenmaal eigen is. Jansma: “Ons collectief is niet afhankelijk van een OEM op bandengebied, die met name een commercieel belang heeft. Ook wij moeten renderen, maar we hebben het heft in eigen handen, opereren merkonafhankelijk en kunnen daardoor de klant een breder advies geven.”

Pas op de plaats

Truckbandenservice Nederland is eind 2019 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Er zijn geen mensen in vaste dienst, alle activiteiten doen zes leden ‘erbij’. Op basis van de interesse in de markt zou het netwerk snel kunnen doorgroeien naar zestig, zeventig. Toch wordt nu een pas op de plaats gemaakt, om niet te kannibaliseren op de eigen ondernemingen. “Het is best complex om zo’n netwerk op te zetten en, vooral, te onderhouden naast je eigen bedrijf”, zegt mede-initiatiefnemer Ben Kasbergen (ABA Bandenservice). Positief vindt hij dat iedereen binnen de club het belang van samenwerking inziet, waar partijen vroeger nog wel eens haaks op elkaar stonden. “Elkaars klanten lastigvallen, onderling wantrouwen, waar onder de streep niemand wat aan heeft. We zitten sowieso al in een markt waar het scherp ondernemen is. Als je aan een willekeurig bandenbedrijf zou vragen of het goed met de business gaat, zullen ze allemaal ‘ja’ zeggen. Vraag je door en is iemand nergens bij aangesloten, dan voelen ze zich allemaal eenzaam. Je mist een klankbord en weet dat je het op individuele basis niet gaat winnen van de industrie.”

Alle bij de BV aangesloten partijen zijn behalve retailer ook specialist in uitlijnen, balanceren en (de-)monteren.

Binnen het officieuze bestuur is Jansma ‘secretaris’ en Kasbergen ‘voorzitter’. Op termijn moeten deze en andere functies binnen TBSN ook formeel worden bezet. Wat de marketing betreft is er een logo, maar aan vlaggen, gevelborden en andere vormen van signing begint de organisatie niet. Kasbergen: “We gaan de deelnemers heus niet voorschrijven dat ze moeten veranderen van huiskleur of merkenpakket. Wel moeten ze in hun communicatie, denk aan e-mail, duidelijk laten zien dat ze deel uitmaken van dit netwerk, net zoals ze het Vaco-logo voeren.”

Gevraagd naar wat TBSN verder onderscheidt van de bekende grote namen op het gebied van bandenservice noemt Jansma het ondernemerschap. “De bevlogenheid van een eigenaar is toch net even anders dan die van iemand binnen een ketenorganisatie. Er zullen absoluut filialen zijn die goed functioneren, maar het niveau en de betrokkenheid die inherent zijn aan een eigen bedrijf zullen ze niet snel halen. Onafhankelijke bandenspecialisten zijn vechters, die wat willen en kunnen. Tegelijk hebben ze een belangrijke beperking: hun lokale niveau. Veel bedrijven hebben één zaak, dat kadert de mogelijkheden tot verdere ontwikkeling af. Daaraan willen we een mouw passen, door collectief op te trekken.”

Samenwerken

In de basis is de gedachte achter Truckbandenservice Nederland heel simpel, zegt Ben Kasbergen. “Het doel van samenwerken is samenwerken. We kunnen van alles gaan doen aan de verkoopkant, de inkoopkant, maar zonder elkaar te helpen met de aanpak van pechgevallen heb je niet het volume, zijn er geen centrale afspraken te maken. Een transportbedrijf met standplaatsen over het land wil één factuur, van één adres. Het werkt niet als je op individuele basis al die locaties gaat bezoeken en de transacties administratief afwikkelen. Dus wat we doen, is het werk verdelen onder de collega’s, tegen een tarief dat we onderling vaststellen. Als het nodig is, zijn we in staat om op groepsniveau voertuigrapportages uit te draaien. Bij dat alles is het onderling vertrouwen groot, bijna vriendschappelijk.”

De contributie bedraagt 250 euro per jaar. Het bedrag, volgens Peter Jansma “te geef”, is nodig voor velerlei zaken. Neem bijvoorbeeld het onderhoud en de vernieuwing van de website, de pechhulp-app, een bandenvolgsysteem en de acquisitie van landelijke accounts. Over dat laatste: binnen vijf jaar vijf landelijke klanten – zo luidt de doelstelling. “Stuk voor stuk zaken die je in je eentje niet snel voor elkaar krijgt.”

Geen onderhoud

Op het gebied van de klassieke aftersalesactiviteiten – onderhoud, reparatie, schadeherstel – koestert TBSN geen ambities. Het credo is ‘schoenmaker blijf bij je leest’, met een duidelijk herkenbaar profiel in de markt.

Koning Willem-Alexander…Truckland presenteert…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties