fbpx
bekeken: 585 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4,00)

Wijlhuizen investeert in e-commerce

DOMEIN:

Geplaatst op: 26 oktober 2020, 13:30

Leestijd: 4 minuten

Connects, het digitale bestelplatform van Wijlhuizen, is afgelopen maanden achter de schermen volledig vernieuwd. Het blijkt slechts een voorbeeld van de investeringen die Wijlhuizen Group pleegt op het vlak van marketing & e-commerce.

De komst van een intelligent digitaal bestelplatform is geen primeur voor Wijlhuizen. Al zes jaar geleden leerde de Nederlandse truckwereld Connects kennen. Een sector die zo gewend was om de onderdelenstromen telefonisch af te stemmen met één van de vestigingen kon nu met een druk op de knop de juiste producten vinden en bestellen. Bij twijfel was er altijd nog de telefonische mogelijkheid. In het eerste jaar steeg het marktaandeel van de online bestellingen rap naar dertig procent, zo blijkt uit eigen cijfers van Wijlhuizen. Met de kennis van die periode is hard gewerkt aan een nieuwe versie die onlangs live is gegaan.

Als kersverse manager Marketing & E-commerce stapte Sander Bredewout een half jaar geleden als het ware op een rijdende trein. “Toen ik in maart in dienst kwam was de nieuwe versie al grotendeels voorbereid om live te kunnen gaan”, zegt hij, desgevraagd naar zijn rol in de eindfase van dit meerjarenproject. “We spreken hier niet over een standaard product dat met wat aanpassingen kon worden ingezet, het is volledig maatwerk.”

Bij dit soort projecten kun je er voor kiezen het concept eindeloos ingewikkeld te maken en daarmee de ontwikkeltijd te verlengen: “Vervolgens ga je live met achterhaalde techniek. Dat zie je veel bij IT-projecten gebeuren. Wijlhuizen koos heel slim voor een projectopbouw dat uitgaat van verschillende fases met een relatief snelle oplevering. Wat nu live is gezet is zeker niet het eindproduct. Het is eerder een levend organisme dat continu evolueert en groeit. Begin dit jaar was het vooral een idee, nu staat het er. Getest en wel, goed bevonden door het gebruikerspanel in juli en inmiddels live voor de rest van de klanten.”

Nieuwe structuur

Een belangrijk verschil met de eerste generatie van Connects is niet direct zichtbaar voor de gebruikers. De hele achterliggende infrastructuur ging namelijk op de schop opdat het naadloos zou communiceren met de andere systemen die achter de schermen gebruikt (gaan) worden binnen de Wijlhuizen Group. Groei staat ook daarbij centraal. “De groeistrategie die is ingezet, moet ondersteund worden door een sterke IT-basis. Vernieuwing was daarvoor een voorwaarde.”

Dit project en de beoogde groei stamt goeddeels uit een tijd die we nu pre-corona zijn gaan noemen. Tegelijkertijd hebben we als maatschappij juist in die coronaperiode meegemaakt hoe belangrijk IT-systemen zijn geworden. “De effecten die de pandemie had op de transportwereld hangen sterk af van het vervoerde. Waar sommige sectoren hard werden geraakt, profiteerden andere juist. Onderaan de streep lopen we eigenlijk niet ver achter bij ons target voor dit jaar.”

Voor de gebruiker zijn de voordelen vooral te vinden op het gebied van gebruiksgemak. “De oude versie vergelijk ik eigenlijk met een magazijn. Alles is er te vinden, maar het is geen showroom. Nu werkt Connects ook als een showroom en kunnen we relevante, aanvullende artikelen dan wel productinformatie tonen. Nog steeds kun je in het bestelplatform makkelijk vinden wat je nodig hebt, vanzelf­sprekend. Tegelijkertijd is er dan zichtbaar wat eventuele voorraadposities en inkoop­condities zijn.”

Catalogi blijven

Nu staat Wijlhuizen inmiddels bekend om de waaier aan regelmatig vernieuwde papieren catalogi. Die blijven, ondanks de nieuwe Connects, gewoon op papier verschijnen. Zo is er net één verschenen rond persoonlijke beschermingsmaterialen (PBM) en eentje met als onderwerp truckaccessoires. “Actuele materie, gezien de nieuwe handsfree wetgeving rond de 27MC.” Digitale versies van de catalogi zijn wel beschikbaar via Connects. “Er blijft nog altijd vraag naar die uitgaven en het gemak van het bladeren door een boekwerk is natuurlijk ook groot. We willen onze boodschap via zo veel mogelijk verschillende kanalen beschikbaar stellen. Heb je de aankondiging van onze nieuwe winterkrant in de nieuwsbrief gemist? Geen probleem, zodra je inlogt in Connects ben je weer bij. In vergelijking met het oude Connects is het nu veel meer een website geworden.”

‘De nieuwe Connects is bestelsysteem plus’

Hoewel de eerste generatie Connects al snel omarmd werd door een deel van de klanten, komt nog altijd 45 procent van de orders via het web binnen. 90% van de klanten maakt gebruik van Connects. “Een compliment voor de servicegraad en de kennis van de mensen op de vestigingen. Tegelijkertijd kan een mens nu eenmaal maar een beperkt aantal orders tegelijk verwerken. Als klanten die zelf rechtstreeks in het systeem zetten kunnen er meer orders tegelijkertijd worden doorgevoerd. Door er een schakel tussenuit te halen voorkom je ook foutjes en dus retourstromen.”
De telefonische weg blijft gewoon en er is ook geen sprake van financiële prikkels om de bestelstromen maar via Connects te laten verlopen. Ook een loyaliteitsprogramma is niet aan de orde. Bredewout legt uit waarom: “Een order is een order, ongeacht hoe deze ons bereikt. Als een klant even de bevestiging wil krijgen dat het juiste besteld wordt en dat de bestelling compleet is dan faciliteren we dat graag zonder er meer voor te rekenen. Kiest de klant voor Connects, ook prima. De klant kan er 24 uur per dag terecht wanneer het hem of haar uitkomt. Het is net wat je wilt.”

Naar 60 procent

Dat gezegd hebbend: de geformuleerde doelstelling qua marktaandeel voor de online bestellingen liegt er niet om. “Dat percentage moet toch wel naar zestig procent”, erkent Bredewout. Om dit te bereiken kent Connects een modulaire structuur. “Zo krijgt Beneparts, de Belgische groothandel die in 2018 aan de Wijlhuizen Group is toegevoegd, een eigen versie, volledig in de eigen huisstijl. Naar verwachting wordt dat het voorjaar van 2021. Ook voor Nederland geldt dat de G-Truck grossiers een versie krijgen met hun eigen look and feel. In november staat Wago bijvoorbeeld in de agenda om te worden uitgerold. Om klanten te informeren over de komst van het nieuwe Connects is een campagne gestart waarbij fraaie prijzen te winnen vallen. De beoogde groei willen we dus op meerdere manieren bereiken. Uiteindelijk moet het gebruiksgemak voor de klant de doorslag geven, samen met het beschikbare assortiment en de snelheid van bestellen en leveren.”

Wie is Sander Bredewout?

“Binnen Wijlhuizen stuur ik samen met mijn collega’s op het creëren van meer klantwaarde en omzet. Wij werken elke dag aan het verbeteren van ons Connects-platform waardoor onze klanten snel en gemakkelijk hun producten kunnen vinden. Daarnaast zorgen we samen met onze partners voor een sterke informatievoorziening middels themagerichte catalogi en opleidingen. Bij mijn vorige werkgever HANOS was ik verantwoordelijk voor alle activiteiten op het gebied van e-commerce en online (sales & development), CRM & Insights. Mijn teams faciliteerde de stevige groei van HANOS door een extreem gebruiksvriendelijke e-commerce-omgeving te bieden aan de klanten.”

Activiteiten Thuysbaert naar…Centurion Traction: dé accu…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties