Volvo neemt voorschot op geluidswet elektrische trucks

Om de verkeersveiligheid te verbeteren heeft Volvo Trucks een waarschuwingssysteem met geluiden ontwikkeld voor zijn elektrische voertuigen. Het door Volvo ontworpen alarm verhoogt volgens het merk de veiligheid door voetgangers, fietsers en andere weggebruikers bewust te maken van naderende trucks, die anders vrijwel geluidloos zouden zijn. “Tegelijkertijd zijn de geluiden ontworpen om aangenaam en onopvallend te zijn, zowel voor de bestuurder als voor anderen in de buurt.”

Vanaf 1 juli 2021 moeten alle nieuwe elektrische voertuigen in de EU een bepaald geluidsniveau produceren bij snelheden onder en tot en met 20 km/u. Het vereiste geluidsniveau is afhankelijk van de snelheid en wordt hoger naarmate de snelheid toeneemt. Bij een snelheid tot en met 20 km/u moet dat minimaal 56 decibel zijn. Als het voertuig te stil is, moet een extern akoestisch voertuigwaarschuwingssysteem (AVAS) worden toegevoegd.

“We zijn erg blij met deze nieuwe wetgeving”, zegt Volvo. “Als kind hebben we geleerd om niet alleen te vertrouwen op wat we zien, maar ook op wat we horen in het verkeer. Soms zelfs zo erg dat we niet eens kijken voordat we een straat oversteken! Met ons nieuwe waarschuwingssysteem willen we ervoor zorgen dat voetgangers en fietsers merken dat ze dicht bij onze elektrische vrachtwagens komen”, legt Anna Wrige Berling van Volvo uit.

Vier verschillende geluiden

Het waarschuwingssysteem voor elektrische trucks bestaat uit vier verschillende geluiden die informeren over wat de truck doet: vooruitrijden, stationair draaien, achteruitrijden, optrekken. Geluiden variëren in intensiteit, afhankelijk van de snelheid van de truck en zullen tijdens acceleratie en afremmen in frequentie wijzigen.

Klik hier voor een kort filmpje met de geluiden.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3314 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.