Verplicht TPMS op trailers weer een stap dichterbij

Volgend jaar worden op trailers waarvoor een nieuwe typegoedkeuring is vereist, systemen verplicht die de bandenspanning controleren. Volgens RAI Vereniging worden Europese regels gewijzigd om de verplichting mogelijk te maken.

Om dit te doen, moet de zogeheten GSR worden gewijzigd, de Global Safety Regulation. Die wordt wat scherper: ging het eerst om richtlijnen, nu moeten dat reglementen worden. Verder worden tal van veiligheidshulpsystemen benoemd, alsmede milieu-eisen. In de nieuwe GSR wordt een en ander allemaal verplicht, aldus de RAI Vereniging, alsmede de verplichting van systemen die de bandenspanning controleren op trailers en aanhangwagens.

De ingangsdata voor de aanwezigheid van TPMS op type goedgekeurde voertuigen van de EU-categorieën O3 en O4 (zoals genoemd in de nieuwe GSR) zijn:

voor nieuwe typegoedkeuringen:  6 juli 2022

voor nieuwe registraties :                7 juli 2024

Bij de individuele toelating van voertuigen in Nederland hanteert de RDW bij nieuwe eisen in principe de datum van nieuwe typegoedkeuringen van de EU; dat zou voor TPMS dus betekenen 6 juli 2022.
Die datum zou dan moeten komen te staan in de ‘Individuele goedkeuringseisen en wijze van keuren’, versie 1 juli 2022.

TRPS en CTIS

Voertuigen moeten uitgerust gaan worden met een TPMS, maar een

TRPS (Tyre Pressure Refill System),  of een  CTIS (Central Tyre Inflation System)

dat aan de daarvoor geformuleerde eisen in ECE reglement R141 voldoet, wordt gezien als gelijkwaardig aan een TPMS.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2782 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Avatar

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *