Vandaag is het subsidiedag

Vanaf 9 mei 2022 zijn er twee nieuwe subsidieregelingen voor zero emissie trucks beschikbaar. Van diverse kanten hoorde redactie al dat er koortsachtig werd gewerkt om te zorgen dat klanten deze regeling niet mis lopen en tegelijkertijd hun wagenpark merkbaar verduurzamen.

De Volvo-importeur geeft een heldere uitleg over wat er gaande is. De overheid werkt aan meerdere nieuwe subsidieregelingen. Twee daarvan zijn belangrijk voor de transportbranche:

de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwverkeer (SSEB)

de Subsidieregeling Aanschaf Emissieloze Vrachtwagens (AanZET)
 

De regeling SSEB is een aanschafsubsidie voor bouwmaterieel. Alhoewel het grotendeels gaat over bouwmachines, vallen trucks onder voorwaarden ook onder deze regeling. De regeling sluit nauw aan bij AanZET: bedrijven die een zero emissie truck hebben aangeschaft en niet in aanmerking komen voor een SSEB-subsidie komen dat wel voor een AanZET-subsidie en andersom.
 

Doel van de SSEB-subsidieregeling

NOX-uitstoot in de bouwsector beperken

Uitstoot van CO2 en fijnstof beperken


Aanvragers van de SSEB-subsidie moeten zijn ingeschreven in het handelsregister onder de codes 39, 41, 42, 43, 4941, 50 201, 7712, 7732 of 7739. De codes 4941 en 7712 zullen binnen de truckbranche het meest voorkomen. Trucks dienen te vallen binnen klasse N2 of N3. Volvo-trucks vallen onder de klasse N3 net als alle trucks boven de 12-ton GVW. Voertuigen tussen de 4250 kg en 12 ton vallen onder de klasse N2.

De aanvraag voor subsidie moet na aankoop plaatsvinden. Een koopcontract met ontbindende voorwaarde moet bij de aanvraag bijgevoegd worden. Daarna moet het voertuig binnen 12 maanden geregistreerd zijn op naam van een transportbedrijf en moet dat ook voor 4 jaar blijven. Ook in het geval van operational lease moet er een leasecontract worden overhandigd, ook voor minimaal 48 maanden.

Het betreft nieuwe voertuigen, waarvan eerste inschrijving en tenaamstelling in Nederland plaatsvinden. De regeling loopt van 9 mei 2022 tot 31 December 2026.

De benodigde formulieren zullen vanaf 9 mei op de site van het RVO worden gepubliceerd.

Klik hier voor het volledige verhaal.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3411 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.