Utrecht scherpt milieu-eisen diesels aan

Vrachtwagens op diesel krijgen vanaf 1 januari 2022 te maken met strengere eisen voor toegang tot de milieuzone in Utrecht. Ook gaat de zone dan gelden voor autobussen op diesel (OV-bussen en touringcars). Beide type voertuigen hebben vanaf 1 januari 2022 minimaal emissieklasse 6 nodig om de milieuzone in te mogen rijden. Deze strengere toelatingseis is landelijk bepaald en geldt straks dus in alle milieuzones voor vrachtwagens en autobussen in Nederland.

In Utrecht krijgen dieselvrachtwagens met emissieklasse 3 of lager vanaf 1 januari 2022 geen ontheffing meer. Ook autobussen op diesel kunnen alleen een ontheffing aanvragen als ze emissieklasse 4 of 5 hebben.

Waarschuwing

De eerste drie maanden krijgen vrachtwagens met emissieklasse 4 of 5, en autobussen met emissieklasse 5 en lager nog geen boete. De gemeente verstuurt dan een waarschuwingsbrief, om iedereen de tijd te geven aan de nieuwe situatie te wennen en zo nodig ander vervoer te regelen. Vanaf 1 april 2022 wordt het inrijden van de milieuzone beboet met 250 euro voor vrachtauto’s met emissieklasse 4 of 5, of een autobus met emissieklasse 5 en lager.

2025

In 2025 wordt de toegangseis voor de milieuzone weer strenger. Dan mogen ook personenauto’s en bestelauto’s op diesel met emissieklasse 4 de milieuzone niet meer in. Voor bestelauto’s en vrachtwagens geldt vanaf 2025 een uitstootvrije zone (zero emission) in het gebied van de huidige milieuzone. Bestelauto’s en vrachtwagens die vanaf 2025 worden gekocht, mogen alleen in die zone komen als ze geen uitstoot geven. Voor bestelauto’s en vrachtwagens die eerder dan 2025 zijn gekocht, geldt een landelijke overgangsregeling. Vanaf 2028 moeten alle bestelauto’s uitstootvrij zijn in de zero emission-zone. Vanaf 2030 geldt dit ook voor vrachtwagens.

Milieuzone groter

De gemeente Utrecht wil bovendien uiterlijk in januari 2023 een voorstel doen om de milieuzone te vergroten tot de snelwegring (A12, A2, A27 en N230), behalve als het vergroten van de milieuzone niet nodig blijkt om in 2030 te voldoen aan de advieswaarden voor gezonde lucht. Bijvoorbeeld omdat het verkeer is verminderd of de lucht al schoner is.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Emil Peeters has 554 posts and counting. See all posts by Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.