Uitbreiding Vlaamse LZV-proef

Volgens TLN rijden er inmiddels ruim 400 LZV’s rond in Vlaanderen. Gedurende de maand juni kunnen bedrijven weer nieuwe aantakkingstrajecten voor het LZV-wegennetwerk in Vlaanderen aanvragen. Er worden maximaal 30 nieuwe trajecten in behandeling genomen.

De LZV-proef in Vlaanderen verloopt succesvol, zegt TLN. Vier jaar na de start op 1 juli 2018 zijn er al meer dan 400 LZV-ontheffingen afgegeven. Daarvan zijn er zeker 330 aan Nederlandse bedrijven afgegeven. Direct vanaf de start van de proef, die tot 31 december 2024 loopt, was er al een uitgebreid (snel)wegennetwerk voor LZV’s beschikbaar. Hiermee zijn veel havens, industrieterreinen en andere bedrijfsterreinen in Vlaanderen voor LZV’s bereikbaar. Twee keer per jaar, in de maanden juni en december, is er de mogelijkheid om nieuwe trajecten aan te vragen. Per periode worden maximaal dertig aanvragen behandeld. Die worden na goedkeuring aan het wegennet toegevoegd en zijn daarna voor iedereen beschikbaar, aldus TLN. Aanvankelijk kwam de Vlaamse LZV-proef moeizaam op gang.

Bepaalde procedure

Een aantakkingstraject loopt in principe vanaf de snelweg naar een bestemming. In de afgelopen vier jaar is het basis LZV-wegennetwerk al uitgebreid met veel nieuwe trajecten. Die zijn te zien (blauwgekleurd) op een digitale LZV-wegenkaart. Het aanvragen van een aantakkingstraject verloopt  volgens een bepaalde procedure. Alle informatie en benodigde formulieren zijn te vinden op de website van het Vlaamse Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Iedere firma kan maximaal twee aantakkingstrajecten aanvragen.

Grensoverschrijdend

TLN staat open voor grensoverschrijdend vervoer met LZV’s. Dit maakt het mogelijk dat Nederlandse vervoerders met LZV’s bijna tot aan de grens met Frankrijk kunnen rijden. Het grote aantal ontheffingen (ruim 330) dat is afgegeven aan Nederlandse bedrijven laat zien dat veel vervoerders daar gebruik van maken. Dat brengt grote voordelen voor milieu en logistiek met zich mee. Deelname aan de proef is ook voor nieuwe bedrijven nog steeds mogelijk, aldus TLN.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.