Toll Collect helder over mautplicht gastrucks

De uitbater van het Duitse tol- of mautsysteem, Toll Collect, heeft per vandaag enkele nieuwe regels doorgevoerd, waaruit blijkt in hoeverre gastruks al dan niet mautplichtig zijn in Duitsland.

In Duitsland is ophef ontstaan over de maut-ontheffing voor gastrucks. Dit, nadat bleek dat sommige slimme vervoerders hun dieseltruck achteraf voorzien van een gastank en er vervolgens een herkeuring op aanvragen. Hiervoor zijn in Duitsland bekeuringen uitgedeeld, en is enige verwarring ontstaan. Per 1 oktober is die verwarring als het aan Toll Collect ligt voorbij.   Vanaf die datum kunnen alleen trucks die af fabriek van een CNG- of LNG-installatie zijn voorzien, vrijgesteld worden van de maut. Dit kan zelfs, wanneer er sprake is van een aandrijving die zowel van LNG als van diesel gebruik maakt, zoals we bij Volvo zien.

Daarnaast moeten bedrijven die deze trucks inzetten, beschikken over een vergunning VO (EG) Nr. 595/2009 en moet de aandrijflijn aan de Euro VI norm voldoen. Voertuigen die achteraf zijn voorzien van een gas-installatie zijn volgens Toll Collect gewoon mautplichtig.  Ook voor LNG-trucks die niet aan Euro VI voldoen, moet de eigenaar gewoon maut betalen. Dit geldt ook bij CNG en LPG.  

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2976 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *