TLN waarschuwt voor chaos aan grenzen

Transport & Logistiek Nederland waarschuwt voor chaotische toestanden aan onze grenzen wanneer vanaf 2 februari chauffeurs worden verplicht om te stoppen om de landcode in de tachograaf te wijzigen. Dit is een tijdelijke maatregel die is bedoeld om mogelijke illegale cabotage beter te kunnen controleren.

TLN waaarschuwt voor mogelijke chaos bij grensovergangen, onnodige extra CO2-uitstoot en hogere kosten voor vervoerders. De verplichting is onderdeel van het Mobility Package, een pakket van Europese wet- en regelgeving voor het goederen- en personenvervoer. Vanaf 2 februari wordt de tachograaf ook gebruikt om te controleren wanneer een chauffeur in het buitenland rijdt. Chauffeurs zijn daarom vanaf volgende maand verplicht om bij de grens of de eerst mogelijke stopplaats na de grens de landcode in te voeren. Die invoer kost, samen met het op- en afrijden, ongeveer vijf minuten tijd.

Onveilig

Dit leidt mogelijk tot chaos en verkeersonveiligheid aan de grenzen, waarschuwt TLN. Op basis van cijfers van Rijkswaterstaat schat TLN dat dagelijks ongeveer 96.000 vrachtwagens de Nederlandse grens passeren.  Alleen bij de A67 bij Venlo gaat het al om circa 14.000 vrachtwagens per dag. Als die straks en masse bij de grens of dezelfde rustplaats of tankstation vlak na de grens gaan stoppen, staat het geringe aantal parkeerplaatsen binnen de kortste keren vol. TLN vreest ook voor de verkeersveiligheid. Zij verwacht namelijk dat veel chauffeurs deze stop zullen gebruiken om iets langer stil te staan, bijvoorbeeld om hun verplichte pauze te nemen. Dan lopen de weinige rustplaatsen nog sneller vol. Als alle chauffeurs zich daadwerkelijk aan de nieuwe regels houden, zullen zij mogelijk ook stil gaan staan op een vluchtstrook, of in- of uitvoegstrook. Dat een en ander ook het milieu niet dient, moge duidelijk zijn.

Geplande stop

TLN pleit ervoor, dat trucks niet meteen bij de grens stoppen, maar even verderop, bij de eerstvolgende geplande stop. Dat zou veel onnodige drukte en mogelijke chaos bij de grens schelen. TLN voegt toe dat wanneer de nieuwe Smart Tacho is geïmplementeerd dit stoppen niet meer hoeft, omdat deze volautomatisch de registratie doet.

Klik hier voor het artikel in ons magazine met alle uitleg.  

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3270 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.